Optimalizace 3D tištěné konzoly letounu a její verifikace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F19%3A00537220" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/19:00537220 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace 3D tištěné konzoly letounu a její verifikace
Popis výsledku v původním jazyce
Článek předkládá topologickou optimalizaci konzoly brzdícího štítu letounu typu L-39 za účelem redukce hmotnosti. Představn je model konzoly a její zatížení, dále napěťová analýza s využitím SW ANSYS Workbench a postup hmotnostní optimalizace spolu s tvarovou modifikací konzoly s cílem dosáhnout stejné napěťové a deformační charakteristiky jako původní konzola. Dosažená úspora hmotnosti je 32%. Článek obsahuje rovněž stabilitní analýzu. Následně je model optimalizované konzoly verifikován numericky v prostředí ANSYS Workbench i experimentálně na modelu konzoly vytrobené pomocí 3D tisku z náhradního materiálu PLA. Výsledky experiemntu odpovídají numerickému modelu na konzole z náhradního materiálu. Závěrem jsou uvedeny doporučení pro další řešení.
Název v anglickém jazyce
Airplane bracket optimization and verification
Popis výsledku anglicky
The article presents the topology optimization of the air brake duralumin bracket used in the airplane structure of series L-39 in order to save the weight. Presented is the bracket model and the load, the stress-strain bracket analysis using ANSYS Workbench and the procedure of weight optimization including bracket shape modification meeting the stress-strain characteristics of the origin bracket. The saving weight obtained has the value 32%. Included is also buckling analysis. The model of optimized bracket is then verified both numerically using ANSYS Workbench and experimentally using 3D printed model made from substitute PLA material. The substitute bracket proved the numerically optimized model. Recommendations for further research are finally proposed.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů