Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Uživatelsky orientovaná metodologie komunikace s expertním systémem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F08%3A24886" target="_blank" >RIV/60460709:41110/08:24886 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    User-oriented methodology of communication with expert systems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with communication between a user and an expert system, especially from the viewpoint of psychology aspects of the communication process. Psychological factor of the communication between the user and the expert system seems to be marginal, although it is a necessary part of a final methodology of the expert system development. Domain expert, knowledge engineer as well as IT expert, who take part on the expert system creation, they usually set up unified and static communication interface that is identical for all users. The communication process form highly influences user?s satisfaction of working with the expert system and his willingness to reuse that system. User?s satisfaction expressed by some metrics is one of the key indicators of both efficiency and effectiveness of the expert system. If the system is not used because of user?s discontent, the money spent for its creation cannot be understood as an investment (asset), but as an expense.

  • Název v anglickém jazyce

    User-oriented methodology of communication with expert systems

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with communication between a user and an expert system, especially from the viewpoint of psychology aspects of the communication process. Psychological factor of the communication between the user and the expert system seems to be marginal, although it is a necessary part of a final methodology of the expert system development. Domain expert, knowledge engineer as well as IT expert, who take part on the expert system creation, they usually set up unified and static communication interface that is identical for all users. The communication process form highly influences user?s satisfaction of working with the expert system and his willingness to reuse that system. User?s satisfaction expressed by some metrics is one of the key indicators of both efficiency and effectiveness of the expert system. If the system is not used because of user?s discontent, the money spent for its creation cannot be understood as an investment (asset), but as an expense.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    GA - Zemědělská ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Agricultural Economics (Zemědělská ekonomika)

  • ISSN

    0139-570X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    54

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus