ANALÝZA CEN POTRAVIN V ČESKÝCH RETAILOVÝCH ŘETĚZCÍCH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F12%3A56516" target="_blank" >RIV/60460709:41110/12:56516 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ANALÝZA CEN POTRAVIN V ČESKÝCH RETAILOVÝCH ŘETĚZCÍCH
Popis výsledku v původním jazyce
Český trh s potravinami je výrazně ovlivněn vývojem zejména na trhu zemí EU. Ceny potravin mají tendenci dlouhodobě konvergovat k průměrným cenám na unijním trhu a kopírují, až na určité výkyvy, tamní cenový vývoj. Příspěvek si klade za cíl identifikovatvztah mezi vývojem cen na globálním trhu a trhu zemí EU. Dále si klade za cíl analyzovat vývoj cen na maloobchodním trhu ČR a identifikovat na vybraném segmentu potravinářských produktů základní vývojové trendy. Článek se zaměřuje primárně na citlivostvybraných komoditních agregací na globální růst cen. Je analyzován dopad změny sazby daně z přidané hodnoty z 10 % na 14 % na vývoj cen potravin obecně a na vývoj cen vybraných potravin v maloobchodní síti. Z výsledků analýz vyplývá, že český trh s potravinami reaguje citlivě jak na změny cen potravin na trhu globálním, tak i na trhu zemí EU, přičemž určující pro ČR je vývoj cen na trhu zemí EU. Z hlediska reakce ceny na změnu sazby DPH se ukazuje, že růst sazby není absorbován na straně
Název v anglickém jazyce
FOOD PRICE ANALYSIS IN CZECH RETAIL CHAINS
Popis výsledku anglicky
Czech food market is significantly influenced by EU market development. Food prices tend to converge to the long-term average of prices in the EU market and they copy EU price trends. The paper aims to identify the relationship between the development ofprices in the global market and EU market. Another aim is to analyze the development of prices in the retail market in the Czech Republic and to identify the basic trends in selected food products. The article focuses primarily on the elasticity of selected foodstuff aggregations in relation to global prices development. There is also analyzed the impact of changes in rates of VAT from 10% to 14% on food prices in general and prices of selected products in selected retail companies. The results of analyzes show that Czech food market reacts sensitively to changes in food prices on global markets as well as on the EU market. It should be highlighted that the influence of EU market on Czech food price development is much higher than the
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
GA - Zemědělská ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Bohemiae Meridionales, The Scientific Journal for Economics, Management and Trade
ISSN
1212-3285
e-ISSN
—
Svazek periodika
XV
Číslo periodika v rámci svazku
2/2012
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
1-15
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—