The Sweezy model of price competition among private labels of chain stores
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F17%3A74015" target="_blank" >RIV/60460709:41110/17:74015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.17221/355/2015-AGRICECON" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.17221/355/2015-AGRICECON</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17221/355/2015-AGRICECON" target="_blank" >10.17221/355/2015-AGRICECON</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Sweezy model of price competition among private labels of chain stores
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the paper is to verify and explain the actual effects of the Sweezy oligopoly model and its eventual impact on the consumer demand and the structure of the food supply of chain stores. The methodology of the paper is based on a comparative analysis of the structure of commodities of chain stores in the Czech Republic in terms of consumer demand and its change over time. An example of this model behavior of firms may be competition between two supermarket chains Billa and Kaufland in the market with private label products (e.g. pork meat). Results of the analysis of the Sweezy model imply that a change in company costs due to higher prices of inputs does not affect product prices and this is the reason behind the rigidity of prices in oligopolistic markets in the Sweezy model.
Název v anglickém jazyce
The Sweezy model of price competition among private labels of chain stores
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to verify and explain the actual effects of the Sweezy oligopoly model and its eventual impact on the consumer demand and the structure of the food supply of chain stores. The methodology of the paper is based on a comparative analysis of the structure of commodities of chain stores in the Czech Republic in terms of consumer demand and its change over time. An example of this model behavior of firms may be competition between two supermarket chains Billa and Kaufland in the market with private label products (e.g. pork meat). Results of the analysis of the Sweezy model imply that a change in company costs due to higher prices of inputs does not affect product prices and this is the reason behind the rigidity of prices in oligopolistic markets in the Sweezy model.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Agricultural Economics (Zemědělská ekonomika)
ISSN
0139-570X
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
299-307
Kód UT WoS článku
000410677700001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85024097457