Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The geography of the craft beer scene in Budapest

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41110%2F24%3A101241" target="_blank" >RIV/60460709:41110/24:101241 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ijwbr-10-2023-0065/full/html" target="_blank" >https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ijwbr-10-2023-0065/full/html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1108/IJWBR-10-2023-0065" target="_blank" >10.1108/IJWBR-10-2023-0065</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The geography of the craft beer scene in Budapest

  • Popis výsledku v původním jazyce

    PurposeThis paper aims to investigate the locational determinants of the craft beer industry in Budapest, Hungary, between 2009 and 2022.Design/methodology/approachThe authors use various count data models to determine the relationship between the number of microbreweries and locational factors.FindingsThe authors find that demand and supply-side factors, including income, unemployment, level of education, population density and the number of local businesses, affect the number of craft breweries. Whilst agglomeration effects proxied by breweries per capita in a district have a positive coefficient, the number of breweries in neighbouring districts is not significant. In addition, the authors do not observe any negative impact of COVID-19-related restrictions. The picture of a still-evolving, resilient craft beer sector emerges from our analysis.Originality/valueTo the best of the authors' knowledge, this is one of the first specific studies on the craft beer sector in the Central and Eastern European region and the first to evaluate the location choices of craft breweries in Hungary within a municipality using an up-to-date data set. The authors' analysis covers 14 years, from the early stages of craft brewery proliferation in Budapest until 2022, testing several hypotheses with respect to the location choices of these businesses.

  • Název v anglickém jazyce

    The geography of the craft beer scene in Budapest

  • Popis výsledku anglicky

    PurposeThis paper aims to investigate the locational determinants of the craft beer industry in Budapest, Hungary, between 2009 and 2022.Design/methodology/approachThe authors use various count data models to determine the relationship between the number of microbreweries and locational factors.FindingsThe authors find that demand and supply-side factors, including income, unemployment, level of education, population density and the number of local businesses, affect the number of craft breweries. Whilst agglomeration effects proxied by breweries per capita in a district have a positive coefficient, the number of breweries in neighbouring districts is not significant. In addition, the authors do not observe any negative impact of COVID-19-related restrictions. The picture of a still-evolving, resilient craft beer sector emerges from our analysis.Originality/valueTo the best of the authors' knowledge, this is one of the first specific studies on the craft beer sector in the Central and Eastern European region and the first to evaluate the location choices of craft breweries in Hungary within a municipality using an up-to-date data set. The authors' analysis covers 14 years, from the early stages of craft brewery proliferation in Budapest until 2022, testing several hypotheses with respect to the location choices of these businesses.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Wine Business Research

  • ISSN

    1751-1062

  • e-ISSN

    1751-1062

  • Svazek periodika

    36

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    286-300

  • Kód UT WoS článku

    001237874100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85195118419