Změny vlastností tlumičů pérování v provozu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41310%2F03%3A00005047" target="_blank" >RIV/60460709:41310/03:00005047 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Změny vlastností tlumičů pérování v provozu
Popis výsledku v původním jazyce
Tlumiče pérování mají za úkol zvyšovat pohodlí jízdy vozidla pro řidiče a cestující, snižovat působení vibrací na náklad, udržovat svislou složky dynamické síly mezi koly a vozovkou na co možno nejvyšší hodnotě. Všechny tyto požadavky souvisí přímo či nepřímo s bezpečností provozu vozidla a přepravovaných osob a nákladu. Protože samotné pérování nemůže všechny tyto požadavky zabezpečit, doplňuje se tlumiči pérování. Tlumiče pérování mění v provozu svoje vlastnosti především v důsledku opotřebení a cyklického namáhání. Tyto změny jsou postupné a plynulé a proto je zpočátku řidiči zpravidla subjektivně nepozorují. Proto je nutná pravidelná diagnostika tlumičů. V tomto příspěvku jsou popsány principiální možnosti nepřímého diagnostického sledování technického stavu tlumičů přímo v běžném provozu vozidel.
Název v anglickém jazyce
Changes of shock absorbers# parameters in operation
Popis výsledku anglicky
The shock absorbers are designed to improve the driving comfort for the driver and other passengers, to decrease the vibrations# undesirable effects on the load and to keep the vertical component of dynamic force between the wheels and the road surface at the maximum possible level. All these requirements relate directly or indirectly to the safety of the vehicle#s operation and load transportation. The spring suspension is combined with the shock absorbers, because the spring suspension itself is unable to fully ensure the mentioned requirements. The shock absorbers# parameters change during the operation especially due to the wear and the cyclic load. These changes are gradual and continuous and thus the drivers are often not able to recognize them.Therefore the periodical diagnostics of the shock absorbers is necessary. The paper presents the principles of indirect diagnostic monitoring of the shock absorbers# technical condition while in common operation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zborník - 8. Mezinárodné vedecké sympózium " Kvalita a spoľahlivosť strojov"
ISBN
80-8069-195-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
246-251
Název nakladatele
Slovenská polnohospodárska univerzita
Místo vydání
Nitra
Místo konání akce
Nitra
Datum konání akce
27. 5. 2003
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—