Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41600%2F23%3A95736" target="_blank" >RIV/60460709:41600/23:95736 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60460709:41210/23:95736

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Popularizace přírodovědných vědeckých výsledků podporující trvale udržitelné zdraví populace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Popularizací vědy se rozumí proces zpřístupňování vědeckých poznatků a pojmů široké veřejnosti. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých médií, jako jsou knihy, články, videa, výstavy a veřejné přednášky. Cílem popularizace vědy je zlepšit zapojení veřejnosti a porozumění vědě a vzbudit zájem o vědecký výzkum a kariéru. Je to také důležité pro podporu vědecky gramotné společnosti, která je lépe vybavena k přijímání informovaných rozhodnutí o otázkách vědy a techniky. V posledních třech dekádách došlo k zvýšení dostupnosti VŠ pro stále větší část populace. Nyní se pohybuje množství absolventů SŠ nastupujících na VŠ okolo 65%. Z toho vyplývá, že se vysokoškolské studium stává běžným standardem a přestává být vyhrazeno jen pro nejnadanější část populace. Tomu je třeba také přizpůsobit způsob výuky na VŠ. Již není udržitelný pouze frontální způsob výuky bez jakéhokoliv náznaku zpřístupnění (popularizace) obtížné vědecké problematiky. S nástupem generace Z na střední a vysoké školy se tato potřeba ještě více zvýraznila. Generace Z (sněhové vločky), která je charakteristická tím, že nečte a je zvyklá na multimédia, ještě více zvýraznila potřebu popularizace a zpřístupnění vědeckých informací. Vědecká problematika týkající se přírodovědných disciplín je navíc silně multidisciplinární, založená na znalostech vycházejících z biologie, chemie, fyziky, fyziologie, výživy, kinantropologie, či endokrinologie a bez mentora je pro většinu populace špatně uchopitelná. S tímto faktem se pojí skutečnost, že v této oblasti jsou rozšířeny různé tzv. zaručené rady, např. jak zhubnout, či nabrat svalovinu, které se neopírají o vědecká fakta a využívají nedostatečné edukace většiny populace k tomu, aby se šířily. Cílem tohoto příspěvku je shrnout zásady popularizace v oblasti přírodních věd týkajících se především zdravého životního stylu.

  • Název v anglickém jazyce

    Popularization of natural science results supporting sustainable population health

  • Popis výsledku anglicky

    The popularization of science means the process of making scientific knowledge and concepts available to the broad public. This can be done through various media such as books, articles, videos, exhibitions and public lectures. Goal of the science popularization is to improve public engagement and understanding of science and to generate interest in scientific research and careers. It is also important for promoting a scientifically literate society that is better equipped to make informed decisions about science and technology issues. In the last three decades, there has been an increase in the availability of higher education for an increasingly large part of the population. Currently, the number of secondary school graduates entering university is around 65%. It follows from this that higher education becomes a common standard and ceases to be reserved only for the most talented part of the population. The way of teaching at the university also needs to be adapted to this. Only the frontal method of teaching without any indication of making difficult scientific issues accessible (popularization) is no longer sustainable. With the arrival of Generation Z in high school and college, this need has become even more pronounced. Generation Z (snowflakes), which is characterized by its non-reading and multimedia habits, has further emphasized the need to popularize and make scientific information available. In addition, scientific issues related to natural science disciplines are highly multidisciplinary, based on knowledge based on biology, chemistry, physics, physiology, nutrition, kinanthropology, or endocrinology, and without a mentor, it is difficult for the majority of the population to grasp. This fact is connected to the fact that various so-called guaranteed tips are spread in this area, for example how to lose weight or gain muscle, which are not based on scientific facts and use the insufficient education of the majority of the population to spread them. The aim of this contribution is to summarize the principles of popularization in the field of natural sciences, mainly related to a healthy lifestyle.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    PEDAGOGICA ACTUALIS XIV. Podpora a inklúzia vo vzdelávaní I.

  • ISBN

    978-80-572-0329-2

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    122-131

  • Počet stran knihy

    10

  • Název nakladatele

    Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

  • Místo vydání

    Trnava

  • Kód UT WoS kapitoly