Fotografické podmínky happeningu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F14%3A%230000372" target="_blank" >RIV/60461071:_____/14:#0000372 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fotografické podmínky happeningu
Popis výsledku v původním jazyce
Zvýšený zájem o fotografii byl v umění vždy doprovodným jevem posunu od důrazu na umělecké dílo směrem k důrazu na proces, případně na aktivizaci diváka. Ve chvíli, kdy dílo samotné ustupuje ve prospěch akce, hraje fotografie důležitou roli zprostředkovatele. Ve spojení s happeningem a jeho začleněním do dějin umění použila slovní spojení ?fotografické podmínky? (photographic conditions) Judith Rodenbeck, konkrétně ve své knize o Allanu Kaprowovi. V návaznosti na její koncepci srovnává tento příspěvek Kaprowa a jeho přístup k fotografické dokumentaci s českou situací, konkrétně s Milanem Knížákem, a poukazuje na odlišné modely přijímání vzorů z minulosti. Jestliže Kaprow se sám ?odkazuje? na Jacksona Pollocka, Milan Knížák odmítá, že by happeningy mělyv našem prostředí jakékoli předchůdce a do této role staví Vladimíra Boudníka až historici umění. Pollock i Boudník vstupují do dějin umění jako legendární postavy, jejichž existenci stvrzují fotografie, na nichž jsou zachyceni při práci
Název v anglickém jazyce
The Photographic Conditions of Happening
Popis výsledku anglicky
In art, the upsurge of interest in photography has always been a corollary of the shift in emphasis from the art object to the process, or perhaps activation of the viewer. Once the artwork itself has withdrawn in favour of the action, photography came to play an important role of the mediator. In connection to happening and its inclusion into art history, the phrase ?photographic conditions? was coined by Judith Rodenbeck, in her book on Allan Kaprow. Following on her concept, this paper compares Kaprow and his approach to photographic documentation with the situation in the Czech lands, specifically with Milan Knížák, and points out the difference in models of adopting predecessors from the past. Whereas Kaprow alludes back to Jackson Pollock, MilanKnížák denies that happening had any forerunners and it is only the art historians who situate Vladimír Boudník into this role. Both Pollock and Boudník make an entrance into art history as legendary figures whose existence is attested to
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
16
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
18-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—