Silence about feminism and ?femininity? as an aesthetic value. The case of Jindřich Chalupecký?s post-1968 art theory regarding women artists
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F15%3A%230000430" target="_blank" >RIV/60461071:_____/15:#0000430 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Silence about feminism and ?femininity? as an aesthetic value. The case of Jindřich Chalupecký?s post-1968 art theory regarding women artists
Popis výsledku v původním jazyce
The text is focused on one of the key terms of post-war Western art that was expelled from both official and unofficial discussions about visual art ? namely feminist art. It argues that it were ideological and gender prejudices rather than lack of information that caused a consistent ignorance of diversity of feminist art and feminism itself among Czech art historians and critics during the 1970s and 80s. Taking a rare example of Jindřich Chaluecký?s writing about Czech and Slovak women artists, the text documents how the Western feminist art discourse was neutralized during the period of post-1968 normalization through much less radical and apolitical term ?women?s art?, or ? even more significantly ? through biologically determined ?femininity? in art.
Název v anglickém jazyce
Silence about feminism and ?femininity? as an aesthetic value. The case of Jindřich Chalupecký?s post-1968 art theory regarding women artists
Popis výsledku anglicky
The text is focused on one of the key terms of post-war Western art that was expelled from both official and unofficial discussions about visual art ? namely feminist art. It argues that it were ideological and gender prejudices rather than lack of information that caused a consistent ignorance of diversity of feminist art and feminism itself among Czech art historians and critics during the 1970s and 80s. Taking a rare example of Jindřich Chaluecký?s writing about Czech and Slovak women artists, the text documents how the Western feminist art discourse was neutralized during the period of post-1968 normalization through much less radical and apolitical term ?women?s art?, or ? even more significantly ? through biologically determined ?femininity? in art.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
n.paradoxa. International Feminist Art Journal
ISSN
1461-0434
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
35
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
84-90
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—