Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)
Popis výsledku
Monografie je věnovaná Haně Autengruberové-Jedličkové (1888–1970), jedné z mnoha českých umělkyň, které vstoupily na uměleckou scénu v prvních desetiletích 20. století a jejichž dílo je dnes v podstatě zapomenuto. Studovala na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (1904–1909) a následně v soukromé malířské škole v Mnichově. Setkání s mnichovským naturalismem a kolorismem, s tradicí plenérové malby stejně jako následně opakované studijní cesty do Itálie poznamenaly celé její dílo. Autorka zaujala především jako citlivá krajinářka, avšak z dochované pozůstalosti je evidentní rovněž její mimořádný smysl pro figurální a žánrové motivy. Jako portrétistka a bedlivá pozorovatelka byla nenápadnou, leč přesvědčivou dokumentaristkou poetiky všedního dne. Po narození dcery Jana a následné, předčasné smrti manžela Jana Autengrubera (1920), jehož dílo bylo rovněž pro český dějepis umění objeveno a zhodnoceno až nedávno, se Hana Autengruberová-Jedličková z ekonomických a praktických důvodů věnovala hlavně plenérové kresbě; toto médium přitom dokázala povznést na roveň autonomního výtvarného projevu. Významné bylo rovněž její angažmá v Kruhu výtvarných umělkyň, prvním ženským spolkem na české umělecké scéně; s KVU vystavovala doma i v zahraničí po celou dobu jeho existence (1917–1951).
Klíčová slova
Hana Autengruberová-Jedličkoválandscape painting and drawingThe Circle of Women Artistswomen’s art history
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie je věnovaná Haně Autengruberové-Jedličkové (1888–1970), jedné z mnoha českých umělkyň, které vstoupily na uměleckou scénu v prvních desetiletích 20. století a jejichž dílo je dnes v podstatě zapomenuto. Studovala na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (1904–1909) a následně v soukromé malířské škole v Mnichově. Setkání s mnichovským naturalismem a kolorismem, s tradicí plenérové malby stejně jako následně opakované studijní cesty do Itálie poznamenaly celé její dílo. Autorka zaujala především jako citlivá krajinářka, avšak z dochované pozůstalosti je evidentní rovněž její mimořádný smysl pro figurální a žánrové motivy. Jako portrétistka a bedlivá pozorovatelka byla nenápadnou, leč přesvědčivou dokumentaristkou poetiky všedního dne. Po narození dcery Jana a následné, předčasné smrti manžela Jana Autengrubera (1920), jehož dílo bylo rovněž pro český dějepis umění objeveno a zhodnoceno až nedávno, se Hana Autengruberová-Jedličková z ekonomických a praktických důvodů věnovala hlavně plenérové kresbě; toto médium přitom dokázala povznést na roveň autonomního výtvarného projevu. Významné bylo rovněž její angažmá v Kruhu výtvarných umělkyň, prvním ženským spolkem na české umělecké scéně; s KVU vystavovala doma i v zahraničí po celou dobu jeho existence (1917–1951).
Název v anglickém jazyce
Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)
Popis výsledku anglicky
The monograph is devoted to the work of Hana Autengruberová-Jedličková (1888–1970), one of the many Czech female artists who entered the art scene in the first decades of the 20th century and whose work has today been basically forgotten. She studied at the School of Decorative Arts (Umprum) in Prague (1904–1909) and later at a private school of painting in Munich. Her acquaintance with Munich naturalism and colourism and with the tradition of plein air painting, as well as subsequent repeated study trips to Italy, influenced all of her work. The artist attracted attention in particular as a sensitive landscape painter, but from the work that has been preserved her exceptional feeling for figurative and genre motifs is also evident. As a portrait painter and careful observer she was a discreet, yet convincing documenter of the poetry of the everyday. After the birth of her daughter Jana and the subsequent untimely death of her husband, Jan Autengruber (1920), whose work was also only recently discovered and appreciated for Czech art history, Hana Jedličková-Autengruberová devoted herself mainly to plein air drawing for both economic and practical reasons; she was able to raise this medium to the level of autonomous artistic expression. Also of significance was her involvement in the Circle of Female Artists (Kruh výtvarných umělkyň), the first female group on the Czech art scene; with the KVU she exhibited both at home and abroad for the entire period of its existence (1917–1951).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Druh výsledku
O - Ostatní výsledky
CEP
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Rok uplatnění
2016