Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F16%3AN0000014" target="_blank" >RIV/60461071:_____/16:N0000014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie je věnovaná Haně Autengruberové-Jedličkové (1888–1970), jedné z mnoha českých umělkyň, které vstoupily na uměleckou scénu v prvních desetiletích 20. století a jejichž dílo je dnes v podstatě zapomenuto. Studovala na Uměleckoprůmyslové škole v Praze (1904–1909) a následně v soukromé malířské škole v Mnichově. Setkání s mnichovským naturalismem a kolorismem, s tradicí plenérové malby stejně jako následně opakované studijní cesty do Itálie poznamenaly celé její dílo. Autorka zaujala především jako citlivá krajinářka, avšak z dochované pozůstalosti je evidentní rovněž její mimořádný smysl pro figurální a žánrové motivy. Jako portrétistka a bedlivá pozorovatelka byla nenápadnou, leč přesvědčivou dokumentaristkou poetiky všedního dne. Po narození dcery Jana a následné, předčasné smrti manžela Jana Autengrubera (1920), jehož dílo bylo rovněž pro český dějepis umění objeveno a zhodnoceno až nedávno, se Hana Autengruberová-Jedličková z ekonomických a praktických důvodů věnovala hlavně plenérové kresbě; toto médium přitom dokázala povznést na roveň autonomního výtvarného projevu. Významné bylo rovněž její angažmá v Kruhu výtvarných umělkyň, prvním ženským spolkem na české umělecké scéně; s KVU vystavovala doma i v zahraničí po celou dobu jeho existence (1917–1951).

  • Název v anglickém jazyce

    Hana Autengruberová-Jedličková (1888 – 1970)

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph is devoted to the work of Hana Autengruberová-Jedličková (1888–1970), one of the many Czech female artists who entered the art scene in the first decades of the 20th century and whose work has today been basically forgotten. She studied at the School of Decorative Arts (Umprum) in Prague (1904–1909) and later at a private school of painting in Munich. Her acquaintance with Munich naturalism and colourism and with the tradition of plein air painting, as well as subsequent repeated study trips to Italy, influenced all of her work. The artist attracted attention in particular as a sensitive landscape painter, but from the work that has been preserved her exceptional feeling for figurative and genre motifs is also evident. As a portrait painter and careful observer she was a discreet, yet convincing documenter of the poetry of the everyday. After the birth of her daughter Jana and the subsequent untimely death of her husband, Jan Autengruber (1920), whose work was also only recently discovered and appreciated for Czech art history, Hana Jedličková-Autengruberová devoted herself mainly to plein air drawing for both economic and practical reasons; she was able to raise this medium to the level of autonomous artistic expression. Also of significance was her involvement in the Circle of Female Artists (Kruh výtvarných umělkyň), the first female group on the Czech art scene; with the KVU she exhibited both at home and abroad for the entire period of its existence (1917–1951).

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů