Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Krajináři Valašska

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00098574%3A_____%2F19%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00098574:_____/19:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://emuzeum.cz/metodicka-centra/edicni-cinnost/periodika/museum-vivum-casopis-ceskych-muzei-v-prirode" target="_blank" >http://emuzeum.cz/metodicka-centra/edicni-cinnost/periodika/museum-vivum-casopis-ceskych-muzei-v-prirode</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Krajináři Valašska

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text obecně nastiňuje tendence ve vývoji malby krajiny s užším zaměřením na oblast někdejšího okresu Vsetín. Krajinářská tvorba je od konce 19. století až po současnost nedílnou součástí výtvarného umění daného regionu. K jejímu rozvoji přispělo na počátku 20. století několik skupinových plenérů, které do oblasti přivedly akademicky školené krajináře z výtvarných center. Text rozděluje následnou krajinářskou tvorbu do tří skupin, vytvořených na základě přístupu tvůrců k danému tématu. Malebnost reality – zde jsou řazeny malby zachycující krajinná zákoutí v plenéru a díla vycházející z reality. Jsou zde zmíněni jak místní umělci, tak výtvarníci, kteří se účastnili některého ze skupinových plenérů (B. Jaroněk, A. Mervart, O. Bubeníček, V. Skála a další). V druhé kapitole, nazvané Krajina jako malířská etuda, jsou sdruženi krajináři, věnující více pozornosti estetickému a emočnímu vyznění malby. Zároveň je charakterizována proměna přístupu k plenérové tvorbě. Poslední část, nazvaná Symbolická krajina Valašska, zaznamenává, že souladu s vývojem českého výtvarného umění se krajina pro výtvarníky stává spíš než modelem inspirací k další tvorbě. V dílech některých autorů (K. Solařík, J. Brož, J. Hýžová) se její ztvárnění posouvá až na hranici abstrakce. Od konce 60. let 20. století přibývá výtvarníků využívajících svůj vlastní prožitek či studijní znalosti k lyricky stylizovaným krajinným kompozicím (J. Hýžová, L. Majer, I. Hartinger, K. Langer). Ze závěru textu vyplývá, že Valašská krajina i v současné době zůstává jedním ze základních témat pro rozvíjení širších výtvarných konceptů, a to nejen v oboru malířském.

  • Název v anglickém jazyce

    Wallachian landscape painters

  • Popis výsledku anglicky

    The text generally outlines the tendencies in the development of landscape painting with a closer focus on the area of ​​the former district of Vsetín. From the end of the 19th century to the present, landscape creation has been an integral part of the region's fine arts. At the beginning of the 20th century, several group plein airs contributed to its development, bringing academically trained landscape painters from art centers to the area. The text divides the subsequent landscape creation into three groups, created on the basis of the creators' approach to the given topic. Picturesqueness of reality - this includes paintings depicting nooks and crannies in the open air and works based on reality. Both local artists and artists who participated in one of the group plein airs (B. Jaroněk, A. Mervart, O. Bubeníček, V. Skála and others) are mentioned here. The second chapter, entitled Landscape as a Painting Etude, brings together landscape painters who pay more attention to the aesthetic and emotional tone of painting. At the same time, the transformation of the approach to plein air creation is characterized. The last part, called The Symbolic Landscape of Wallachia, notes that in accordance with the development of Czech fine art, the landscape becomes an inspiration for further work rather than a model for artists. In the works of some authors (K. Solařík, J. Brož, J. Hýžová), her representation shifts to the limit of abstraction. Since the end of the 1960s, the number of artists using their own experience or study knowledge has been added to lyrically stylized landscape compositions (J. Hýžová, L. Majer, I. Hartinger, K. Langer). The conclusion of the text shows that the Wallachian landscape remains one of the basic topics for the development of broader artistic concepts, not only in the field of painting.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Museum vivum

  • ISSN

    1803-1358

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    92–103

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus