Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění 70. let 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F17%3AN0000013" target="_blank" >RIV/60461071:_____/17:N0000013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění 70. let 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace ukazuje možnosti fotografického rámování performativního umění a zabývá se i širším polem podmínek jeho vzniku a distribuce. Zkoumá nejen vnitřní vztahy performance a fotografie, ale fotografickou dokumentaci popisuje také jako nástroj recepce dematerializovaného umění a jako rámec nahrazující neexistující instituce. Fotografické aspekty performance a performativní aspekty fotografie jsou ověřovány na vybraných a v některých případech neznámých dílech Petra Štembery, Karla Milera, Jana Mlčocha nebo Jiřího Kovandy.
Název v anglickém jazyce
Representation without Reproduction? Photography and Performance in Czech Art of the 1970s
Popis výsledku anglicky
The book examines the specifics of the Czech performance art of the 1970s and introduces possible ways to describe its relation to photography, which ranges from what we call performative photography (staged for the camera) to documented performance (performed for the present public). The work is postulated on the essential premise that performance is established, not contradicted, by documentation. Moreover, it deals with a conception of photographic documentation as a mean of distribution, allowing artists to have exhibitions abroad without being present in person, by sending their work by mail and publishing it in magazines. Direct viewers’ reception of performance art was significantly limited in normalization-era Czechoslovakia. Photographic documentation therefore played the essential role of the mediator. By way of photographs exhibited at shows and reproduced in magazines, performance art reached international audiences quite easily. Networking via correspondence and contacts with curators and artists abroad both confirmed the idea of art as conveyed information or a medium of communication. As a mean of distribution, interpretation and contextualization, photographic documentation further compensated for the lack of institutional background and the prohibition from exhibiting work officially.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87989-36-4
Počet stran knihy
247
Název nakladatele
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—