Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Není možné se vzdát svobody myšlení. Vincenc Kramář a marxismus 1945–1960.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F18%3AN0000006" target="_blank" >RIV/60461071:_____/18:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/default.aspx" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/default.aspx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Není možné se vzdát svobody myšlení. Vincenc Kramář a marxismus 1945–1960.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se poprvé zabývá poslední životní fází významného českého historika umění a sběratele, předválečného tvůrce Národní galerie Vincence Kramáře. Členství Kramáře v komunistické straně nemůže být vykládáno jako manévr, jak udržet pozici či moc, protože po válce zůstal penzistou. Na pozadí hlubokých proměn, jimiž obor procházel po 2. světové válce a po nastolení diktatury KSČ, studie zkoumá jeho originální způsob marxistického uměleckohistorického myšlení a dovozuje, že jeho pravděpodobnou inspirací byl Max Raphael. Připojen je exkurz přibližující archivní zdroje k situaci Národní galerie v roce 1945 a dosud opomíjený Svaz theoretiků a historiků umění.

  • Název v anglickém jazyce

    It is not possible to surrender freedom of thought. Vincenc Kramář and Marxism 1945–1960.

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals for the first time with the late life of Vincenc Kramář, an important Czech art historian, collector and pre-war creator of the National Gallery. His communist party membership cannot be explained as a maneuver to assure position or power, because he remained pensioner after the war. Before the background of deep changes that Czech art history was subjected to after the WWII and then after the establishment of the dictatorship of the communist party (1948), Kramář’s original Marxist art historical thought is analyzed. His inspiration seems to have been Max Raphael. An archival appendix sheds light on the situation of National Gallery in 1945 and for the first time reveals the existence of a Union of Theoreticians and Historians of Art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-20229S" target="_blank" >GA17-20229S: Dějiny českých dějin umění druhé poloviny 20. století, část 1 (1945-1970)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    246-263

  • Kód UT WoS článku

    000457068100001

  • EID výsledku v databázi Scopus