Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

1968: In Search for “Socialism with Human Face” in Czech Art History

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pressto.amu.edu.pl/index.php/aq" target="_blank" >https://pressto.amu.edu.pl/index.php/aq</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    1968: In Search for “Socialism with Human Face” in Czech Art History

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The five or eight years leading up to the failed “Prague Spring” represent the most important period of Czech humanities tradition during the Communist Party dictatorship. Art history did not directly participate in either of the most prominent period discourses, but it was able to develop its own specific methodologies following the Czech continuation of the Vienna School legacy. The contribution analyzes the discourse of Marxist Iconology, developed by J. Neumann and R. Chadraba, and presents the case of F. Šmejkal and his concept of Imaginative Art, which was, interestingly, the sole case during the whole 40 years of the Communist Party rule when the highest Party officials became directly involved in Czech art historical practice. From the point of view of art historical practice, the most important feature of the brief period 1963–1969 was the new possibility of contacts with foreign art historians and of traveling abroad.

  • Název v anglickém jazyce

    1968: In Search for “Socialism with Human Face” in Czech Art History

  • Popis výsledku anglicky

    The five or eight years leading up to the failed “Prague Spring” represent the most important period of Czech humanities tradition during the Communist Party dictatorship. Art history did not directly participate in either of the most prominent period discourses, but it was able to develop its own specific methodologies following the Czech continuation of the Vienna School legacy. The contribution analyzes the discourse of Marxist Iconology, developed by J. Neumann and R. Chadraba, and presents the case of F. Šmejkal and his concept of Imaginative Art, which was, interestingly, the sole case during the whole 40 years of the Communist Party rule when the highest Party officials became directly involved in Czech art historical practice. From the point of view of art historical practice, the most important feature of the brief period 1963–1969 was the new possibility of contacts with foreign art historians and of traveling abroad.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Artium Quaestiones

  • ISSN

    0239-202X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    225-236

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus