Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Feminismus a avantgarda v zrcadle (českých) dějin (umění)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000011" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.profilart.sk/profil/profil-1-2019/" target="_blank" >http://www.profilart.sk/profil/profil-1-2019/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Feminismus a avantgarda v zrcadle (českých) dějin (umění)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pro komplexní pochopení postavení žen v poválečném umění je třeba vrátit se hlouběji do minulosti. Text se soustředí jak historické důvody absence kolektivních ženských uměleckých aktivit v prostoru bývalého Československa, tak na důvody obecného nezájmu o feminismus v tehdejší komunistické společnosti. Ukazuje, že minimální odezva tuzemských intelektuálů/lek a umělců/kyň na druhou vlnu feminismu a feministickou avantgardu, která po roce 1968 radikálně otřásla americkým a západoevropským uměním a společností, byla spjata nejen s poúnorovou, ideologicky motivovanou potřebou vygumovat prvorepublikové ženské emancipační proudy a jeho protagonistky z dějin, ale že měla kořeny rovněž mj. v ambivalentním, nezřídka nesnášenlivém vztahu samotné meziválečné levicové avantgardy k feminismu, a to navzdory opakovaným proklamacím jeho protagonistů o rovnosti pohlaví.

  • Název v anglickém jazyce

    Feminism and Avant-Garde in the Mirror of (Czech) History (of Art)

  • Popis výsledku anglicky

    To complexly understand the situation of women in post-war art, it is crucial to go deeper into history. The text focuses on both historical reasons of absenting women’s collective art activities in post-war Czechoslovakia and reasons of general disinterest in feminism in pre-1989 Czechoslovak society. It demonstrates that the minimal response of local intellectuals (both male and female) on the second wave of feminism and the feminist avant-garde that radically shook art and society in Western Europe and the U.S. after 1968 was linked not only to ideologically motivated need to erase from history women’s emancipatory activities and their protagonists from the inter-war era (First Czechoslovak Republic); it shows, that it was also rooted in ambivalent, often intolerant relationship of leftist avant-garde of the 1920s and 30s to feminism, despite the repeated proclamations of its representatives about gender equality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Profil

  • ISSN

    1335-9770

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    14-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus