Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).
Název v anglickém jazyce
The death of the author and the birth of the reader? From conceptualism to postmodernism.
Popis výsledku anglicky
The main contribution of structuralism and poststructuralism to art history is usually seen in the disruption of historiographical and biographical methods. However, in order to better understand the methods of this disruption, we must place the relationship of the mentioned theories to the history of art, as well as to art production, in specific historical and biographical contexts. Although Roland Barthes‘ essay "Death of the Author" is associated with a postmodern turn, it was first published in 1967, in no. 5+6 of the American magazine Aspen, next to the conceptual works of American artists Mel Bochner, Dan Graham, Sol LeWitt and together with the study of the American art historian George Kubler "Style and Representation of Historical Time". Only this context - in addition to the role of the research of the ancient tragedy of Barthes‘ colleague Jean-Pierre Vernant - will allow retrospective reassessment of Barthes‘ conception of the author and reader as postmodern and localize this interpretation to his subsequent essays "From work to text”(1971) and “The Pleasure of the Text” (1973).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho
ISBN
978-80-88283-35-5
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
26-30
Počet stran knihy
323
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—