Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smrt autora a zrod čtenáře? Od konceptualismu k postmoderně.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavní přínos strukturalismu a poststrukturalismu pro dějiny umění je obvykle spatřován v narušování historiografických a biografických metod. Pro bližší pochopení postupů tohoto narušování však musíme vztah zmíněných teorií k dějinám umění, jakož i k umělecké produkci, zasadit do konkrétních historických a biografických souvislostí. Přestože je totiž esej Rolanda Barthesa „Smrt autora“ spojován s postmoderním obratem, poprvé vyšel již v roce 1967, v 5.-6. čísle amerického časopisu Aspen, vedle konceptuálních děl amerických umělců Mela Bochnera, Dana Grahama, Sola LeWitta a spolu se studií amerického historika umění George Kublera „Styl a reprezentace historického času“. Teprve zařazení jmenovaného eseje do tohoto kontextu - vedle role, kterou pro autora představoval výzkum antické tragédie jeho kolegy Jeana-Pierra Vernanta - totiž umožní zpětně přehodnotit výklad Barthesova pojetí autora a čtenáře jako postmoderní a lokalizovat tuto interpretaci až do jeho následujících studií „Od díla k textu“ (1971) a „Radost textu“ (1973).

  • Název v anglickém jazyce

    The death of the author and the birth of the reader? From conceptualism to postmodernism.

  • Popis výsledku anglicky

    The main contribution of structuralism and poststructuralism to art history is usually seen in the disruption of historiographical and biographical methods. However, in order to better understand the methods of this disruption, we must place the relationship of the mentioned theories to the history of art, as well as to art production, in specific historical and biographical contexts. Although Roland Barthes‘ essay "Death of the Author" is associated with a postmodern turn, it was first published in 1967, in no. 5+6 of the American magazine Aspen, next to the conceptual works of American artists Mel Bochner, Dan Graham, Sol LeWitt and together with the study of the American art historian George Kubler "Style and Representation of Historical Time". Only this context - in addition to the role of the research of the ancient tragedy of Barthes‘ colleague Jean-Pierre Vernant - will allow retrospective reassessment of Barthes‘ conception of the author and reader as postmodern and localize this interpretation to his subsequent essays "From work to text”(1971) and “The Pleasure of the Text” (1973).

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho

  • ISBN

    978-80-88283-35-5

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    26-30

  • Počet stran knihy

    323

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly