Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Marxistické dějiny umění: direktivní model, nebo radikální inspirace?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000027" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000027 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://vvp.avu.cz/sesit/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Marxistické dějiny umění: direktivní model, nebo radikální inspirace?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pokusy definovat marxismus jako uměleckohistorickou metodologii významně komplikuje situace post-komunismu. Studie usiluje o nezatíženou analýzu vycházející z původních premis a je prvním přehledem možných marxistických přístupů, jež vrcholí mezi čtyřicátými a sedmdesátými lety 20. století. Jejím východiskem je přesvědčení, že uměleckohistorické myšlení není totožné s estetikou, filosofií a teorií umění, protože předmět zájmu je podstatným způsobem materiální; stranou se zde ponechává i specifická historie architektury. Marx, Engles, Lenin a další „klasikové“ pojednávali primárně o estetice a literatuře, takže uměleckohistorické myšlení nelze založit na aplikaci jejich textů. Nakonec se ukazuje, že klasické uměleckohistorické myšlení je s s marxismem obtížně slučitelné, protože je nelze oddělit od evropské tradice „vysoce kvalitního umění inherentně spojeného s elitami.

  • Název v anglickém jazyce

    Marxist Art History: A Directive Model or a Radical Inspiration?

  • Popis výsledku anglicky

    An attempt to define Marxism as an art historical methodology is specifically complicated by the post-communist predicament. The study aims at cleaning the way for a fresh analysis and provides a first ever survey of possible Marxist approaches that peaked between the 1940s and 1970s. It is based on the premise that because of the inherent materialist character of visual arts, "art history" cannot be confounded with aesthetics, philosophy and theory of art, and should also be set aside from the history of architecture. Marxist theory and methodology thus cannot be simply extended to art history from the texts by Marx, Engels, Lenin and other theoreticians who dealt mainly with literature and general aesthetics. In this respect, Marxism proves to be largely incompatible with history of art that is based on the Eurocentric tradition of "high quality art" inherently connected with the elites.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sešit pro teorii, umění a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    29

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    11-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus