Ornament a ideologie. Karel Teige a teorie architektury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F20%3AN0000041" target="_blank" >RIV/60461446:52810/20:N0000041 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://vvp.avu.cz/sesit/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ornament a ideologie. Karel Teige a teorie architektury
Popis výsledku v původním jazyce
Účelem stati je vstřícná interpretace Teigovy kritiky architektury, již lze považovat za jeden z mála originálních lokálních příspěvků k marxistické teorii umění a kultury. Teigův přístup charakterizuje dualismus architektury coby umění, kterou odmítá, a architektury coby technologie či vědy, kterou propaguje. Tuto preferenci opírá o dva klíčové teoretické elementy marxismu: materialistické pojetí dějin, zvláště model základny a nadstavby, a kritiku ideologie. Teige tvrdí, že teprve v podmínkách industriálního kapitalismu způsobil růst výrobních sil oddělení utilitární a estetické funkce architektury, takže až v této epoše je možné klasifikovat architekturu jako součást základny. Ornament, který je estetickým aspektem tradiční architektury, prý již nemá v moderní době místo. Zdůvodnění tohoto názoru opírá Teige o teorii ideologie. Tvrdí, že ornament je ideologie – v původním marxistickém smyslu „falešného vědomí“ –, což znamená, že ideologie může mít nikoli jen propoziční, ale i plastickou podobu. Architektonický ornament skrývá dočasnost a rozpornost konkrétních stavebních typů, jako jsou banka, továrna a parlament, resp. institucí, jež v těchto typech budov sídlí. Stať rovněž srovnává Teigův příspěvek s koncepcemi pozdějších marxistů na poli teorie architektury (Lefebvre, Tafuri, Jameson), přičemž Teige se ve srovnání jeví snad rudimentárnější, ale zato jasnější a koherentnější. Tyto přednosti zároveň umožňují identifikovat limity užití marxismu v interpretaci architektury – jak pokud jde o model základny a nadstavby, tak kritiku ideologie.
Název v anglickém jazyce
Ornament and Ideology. Karel Teige and the Theory of Architecture
Popis výsledku anglicky
The purpose of this paper is a charitable interpretation of Karel Teige’s architectural cri-ticism which can be re-garded as one of the few original contributions to the Marxist theory of art and culture to have come out of Czechoslovakia. Teige’s approach involves a dualism of architecture as art – which he rejects – and architecture as technology, or science – which he promotes. He based this preference on two theoretical elements of Marxism: the materia-list theory of history – in particular the base/su-perstructure model – and the critique of ideology. For Teige, it was only under the conditions of industrial capitalism that the growth of forces of production caused the separation between the utilitarian and aesthetic functions of architecture. Hence, only at this po-int it became possible to classify architecture as an element of the economic base. Ornament, as an aesthetic aspect of archi-tecture, is ideology in the original Marxist sense of “false consciousness” –which implies that ideology can acquire both propositional and plastic form. Ornament in archi-tecture hides the transient and contradictory nature of the building types such as banks, factories and parliaments, or, rather, the institutions housed in them. The paper also compares Teige’s contri-butions with the ideas of some later Marxist theorists of architecture (Lefebvre, Tafuri, Jame-son). It appears that Teige is perhaps more rudimen-tary, yet clearer and more coherent than the recent authors. These virtues also enable us to detect the limits of Marxism in the field of the theory of architecture.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
29/2020
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
38-66
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—