Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F21%3AN0000046" target="_blank" >RIV/60461071:_____/21:N0000046 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Když jsem před bezmála pětadvaceti lety nastupovala po absolutoriu na pozici asistentky vyučující základy grafických technik a hlubotisk, těšila jsem se na dlouhé diskuze, které se svými studenty povedu nad vznikajícími grafickými listy o finesách grafického řemesla, osamoceném údělu grafika, a představovala si okamžiky společné radosti z hledání a nalézání, které lze zažít jen při společné práci. Postupem času jsem zjistila, jak jsou takové rozhovory vzácné, a z nemnoha studentů, kteří byli naladěni podobně jako já, se stali moji přátelé. Když jsem se pokoušela své mnohaleté pedagogické působení shrnout do jediné nezpochybnitelné věty, jakéhosi profesního kréda, na nic zásadního jsem nepřišla. Na jazyk se mi neustále vkrádala věta To víčko nemusíte odšroubovávat, je v něm dírka, kterou v pedagogickém procesu používám nejčastěji, protože studenti si jí obvykle na uzávěru lahve s ředidlem nepovšimnou. Stala se tedy jaksi „samovolně“ názvem této výstavy. V přeneseném smyslu však také znamená, že nechci pouze představit reprezentativní výňatky ze své dosavadní práce, ale ráda bych ukázala i některé grafické postupy, ke kterým mě dovedla nutnost improvizace, jindy zase náhlé zjištění, že už dlouho cosi naprosto zřejmého přehlížím, nebo „pouhá“ zvědavost, co se stane, když… Radost z práce, znovuobjevování časem pozapomenutých postupů, stejně jako zapojování nových materiálů do starých technik je zábavné a vzrušující. Jestliže se snažím studentům vštípit základní pravidla a technologické postupy disciplíny, musím logicky nejprve sama vyzkoušet, co se přihodí, pokud nástroje, tiskový tlak nebo materiál použiji jinak, než je obvyklé. Potřebuji to ale vědět především z vlastní nutkavé potřeby posouvat hranice pravidel. Pokud se je snažím porušovat, musím je mít nejprve zažitá a teprve potom hledat odpovědi na důsledky jejich nedodržení, vedoucí tu a tam k překvapivým závěrům. A nejen to, vedou také k radosti z dobrodružných objevů, které by nemohly nastat bez úcty a pokory k řemeslu.

  • Název v anglickém jazyce

    You don't have to unscrew the lid, there is a hole in it

  • Popis výsledku anglicky

    When I started working as an assistant teacher of graphic techniques and gravure printing almost twenty-five years ago, I looked forward to long discussions with my students about the emerging graphic sheets about the finesse of the graphic craft, the isolated fate of graphics, and imagining moments of common joy. from searching and finding that can only be experienced when working together. Over time, I discovered how rare such conversations were, and a few students who were in a mood like me became my friends. When I tried to summarize my many years of pedagogical work into a single unquestionable sentence, a kind of professional credo, I did not come up with anything fundamental. A sentence kept crawling on my tongue. You don't have to unscrew the cap, there is a hole in it that I use most often in the pedagogical process, because students usually do not notice it on the bottle cap. So it became somehow "spontaneously" the name of this exhibition. In a figurative sense, however, it also means that I do not just want to present representative excerpts from my work so far, but I would also like to show some graphic techniques that the need for improvisation led me to, “Curiosity about what happens when… The joy of work, rediscovering time-forgotten procedures, as well as incorporating new materials into old techniques is fun and exciting. If I try to instill in students the basic rules and technological procedures of the discipline, I must logically first test for myself what will happen if I use tools, printing pressure or material differently than usual. But I need to know this, above all, from my own compulsive need to push the boundaries of the rules. If I try to break them, I must first have them experienced and only then look for answers to the consequences of non-compliance, leading here and there to surprising conclusions. And not only that, they also lead to the joy of adventurous discoveries that could not have occurred without respect and humility for the craft.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Praha

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    1

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce