Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Českoněmecké výtvarnice z českých zemí v institucionálním zázemí přelomu 19. a 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F22%3AN0000067" target="_blank" >RIV/60461071:_____/22:N0000067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Českoněmecké výtvarnice z českých zemí v institucionálním zázemí přelomu 19. a 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se opírá o zmapování českoněmeckých výtvarných sdružení na území českých zemí v nichž mohly být zastoupeny výtvarnice. Zabývá se následujícími otázkami vztahu jazyka a kultury: Jakou roli sehrála jazyková a politická orientace při volbě zahraničních uměleckých center obou zemských národů? Jaké po-litické taktiky a historické události určovala odlišná umělecká centra českým a českoněmeckým výtvarnicím? Kde se střetávaly a kde se jejich cesty při hledání uměleckých center rozcházely? Příspěvek využívá pohledu feministické metodologie přihlížející k sociálním konstruktům a zároveň se nedívá na kulturu českých Němců akademickou optikou, neboť výtvarnice přelomu 19. a 20. století nemohly být účastnice akademického světa. Jazyková orientace a nepropojení se s českým národnostním i ženským emancipačním hnutím, umožnila německy hovořícím výtvarnicím z českých zemí orientovat se na jiná zahraniční umělecká centra (Berlín, Mnichov, Vídeň) než na ty, k nimž byly vázány české výtvarnice a český národ (převážně Paříž). A to jak v rámci monarchie, tak i mimo ní. Zahraniční centra (Berlín, Mnichov, Vídeň) jim umožňovala, jednak studia, jednak prodejní výstavní činnost a v neposlední řadě zde mohly vstupovat do uměleckých sdružení (např. Vereinigung bildender Künstlerinnen Österreich). Jakou roli tedy sehráli čeští Němci nesvázaní s českou národnostní vlnou v určování uměleckých center přelomu století? Právě českoněmecké výtvarné spolky českých Němců a to zvláště na Moravě, udržovaly čilí kontakt s uměleckou Vídní, jakožto hlavním městem monarchie a to daleko raději a častěji než, z jejich pohledu, s umělecky „periferní“ Prahou.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech-German women artists from the Czech lands in the institutional background of the turn of the 19th and 20th centuries

  • Popis výsledku anglicky

    The article is based on a mapping of Czech-German art associations in the Czech lands in which women artists could be represented. It deals with the following questions of the relationship between language and culture: what role did language and political orientation play in the choice of foreign art centres of the two countries? What political tactics and historical events determined the different art centers for Czech and Czech-German women artists? Where did they clash and where did their paths diverge in their search for artistic centers? The paper uses the perspective of feminist methodology, which takes into ac-count social constructs, while not looking at the culture of Czech Germans through an academic lens, since women artists of the turn of the 19th and 20th centuries could not be participants in the academic world. The linguistic orienta-tion and the lack of connection to the Czech national and women's emancipation movement allowed German-speaking women artists from the Czech lands to orient themselves to other foreign art centres (Berlin, Munich, Vienna) than tho-se to which Czech women artists and the Czech nation were tied (mainly Paris). This was both within and outside the monarchy. The foreign centres (Berlin, Munich, Vienna) allowed them to study, to exhibit and to sell their work, and last but not least to join artistic associations (e.g. Vereinigung bildender Kün-stlerinnen Österreich). What role, then, did Czech Germans unconnected with the Czech national wave play in determining the artistic centres of the turn of the century? It was the art associations of Bohemian Germans, especially in Mora-via, that maintained frequent contact with the artistic Vienna, as the capital of the monarchy, far more willingly and frequently than, from their point of view with artistically "peripheral" Prague.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem

  • ISBN

    978-80-7561-392-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    266-277

  • Název nakladatele

    Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně ve spolupráci s Uměleckohistorickou společností a nakladatelstvím Artefactum

  • Místo vydání

    Ústí nad Labem

  • Místo konání akce

    Ústí nad Labem

  • Datum konání akce

    1. 1. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku