Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F23%3AN0000034" target="_blank" >RIV/60461071:_____/23:N0000034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV
Popis výsledku v původním jazyce
Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho zaměstnání na pozici fotodokumentátora v Ústavu teorie a dějin umění Československé akademie věd mezi lety 1954–1967 se může zdát na první pohled minimální, nicméně při bližším prozkoumání je možné nahlédnout určité styčné plochy těchto dvou světů. Úvod textu v krátkosti zařazuje Háka do kontextu dějin českého umění, navazuje podrobný popis charakteru činnosti jeho zaměstnání v ČSAV a shrnutí projektů, na kterých se jako fotograf podílel. Článek pokračuje nastíněním specifik Hákova osobního přístupu k tehdy běžné praxi začleňování fotografií vzniklých na zakázku do portfolia vlastní umělecké tvorby, která je představena v konfrontaci s touto situací v tvorbě Josefa Sudka. Na řadu pak přichází samotná analýza jednotlivých fotografií Ukřižovaný (1957) a Kamenná (1957), které jsou interpretovány na základě výzkumu ve fototéce Ústavu dějin umění AV ČR. Závěrem zkoumání je teze, že tyto snímky, začleněné do autorovy vlastní monografie z roku 1959, přímo souvisí s jeho prací pro ČSAV. V poslední části textu se nachází rozbor vztahu Hákova fotografování gotických nástěnných maleb pro ČSAV a jeho předchozí zájem o abstraktní struktury zdí, kterým se později věnovala například Emila Medková. Napětí materie zdi a obsahů, které tento povrch nese, je zkoumáno paralelně v obou situacích, nicméně s radikálně odlišnými konotacemi a důsledky. Princip nacházení obrazů na ploše zdi se v závěru textu setkává s objevem fotomontáže, která se nachází na archivních kartách v ÚDU AV ČR. Nejpřímější propojení světů volné fotografie a dokumentační činnosti pro Akademii věd se tak v tvorbě Miroslava Háka nenachází v katalogu jeho umělecké tvorby, ale naopak v místě, kam experiment a kreativita z principu nepatří — archivu dokumentačních fotografií uměleckých děl v ÚDU AV ČR.
Název v anglickém jazyce
Between Document and Art: The Relationship Between Fine-Art Photography of Miroslav Hák and His Documentation Work for ÚTDU ČSAV
Popis výsledku anglicky
The relationship between the artistic work of the photographer Miroslav Hák and his employment as a documentary photographer at the Institute of Theory and History of Art at the Czechoslovak Academy of Sciences (ÚTDU ČSAV) between 1954 and 1967 may seem minimal at first glance. Yet, on closer inspection, there are convergences between these two worlds. The introduction to this article briefly places Hák in the context of Czech art history. The following text describes the nature of his employment at the ČSAV and summarizes the projects in which he participated as a photographer. It then outlines the peculiarities of Hák’s personal approach to the then-common practice of including commissioned photographs in the portfolio of one’s artistic work. This practice is then compared with the way in which Josef Sudek used it in his work. In the following text, the author analyzes the photographs Crucifixion (1957) and Kamenná (1957), interpreting them based on his research in the photographic library of the IAH CAS (formerly ÚTDU ČSAV). He concludes that these photographs, included in Hák’s 1959 monograph, are directly related to his work for the Czechoslovak Academy of Sciences. The final part of the text discusses the relationship between Hák’s photography of Gothic wall paintings for the Czechoslovak Academy of Sciences and his earlier interest in abstract wall textures and images, later explored by Emila Medková and other artists. The tension between the physical wall and the content its surface carries is explored simultaneously in both the ‘artistic’ and ‘documentary’ situations, with the radically different connotations and consequences these approaches bring. At the end of the article, the principle of finding images on the surface of a wall meets the photomontage discovered among the archival cards in the IAH CAS. The most direct link between the worlds of fine-art photography and documentary work for the Academy of Sciences is thus not to be found in a catalogue of Miroslav Hák’s art photography but in a place where experimentation and creativity seem fundamentally out of place: the archive of documentary photographs of artworks at the IAH CAS.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění/Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
142-152
Kód UT WoS článku
001061037900003
EID výsledku v databázi Scopus
—