Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F12%3A43894380" target="_blank" >RIV/60461373:22310/12:43894380 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00023442:_____/12:#0000271
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Restaurování lidové podmalby na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je uveden restaurátorský zásah na nedatované a nesignované lidové podmalbě na skle s motivem Sv. Antonína Paduánského ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Cílem restaurování bylo nejen opětovné vystavení podmalby, ale i získání důležitých informací z materiálových analýz, které by napomohly bližšímu určení díla. Rozbitá podmalba byla uložena volně v rámu. Při samovolném pohybu jednotlivých fragmentů byla strhávána uvolněná malba ze skleněné podložky v celé ploše. Nejvíce ztrát barevnévrstvy bylo zaznamenáno v okolí lomů. Nevratně ztracená barevná vrstva podmalby byla doplněna retušemi na průhlednou fólii, která se přiložila k podmalbě až při její adjustaci do rámečku. Rozhodující pro dataci díla byly výsledky analýz pigmentů získaných pomocí RTG mikrodifrakce. Ve vzorku zelené barvy byla RTG mikrodifrakcí identifi kována tzv. svinibrodská zeleň (smíchaná se sádrou a barytem), která se na trh dostala až v roku 1820. Tímto datem byla naznačena nejzazší doba vzniku podm
Název v anglickém jazyce
Restoration of a folk reverse painting on glass with the motif of St. Anthony of Padua
Popis výsledku anglicky
This article presents the restoration work on an undated and unassigned folk reverse painting on glass with the motif of St. Anthony of Padua from the collection of the Prague Museum of Decorative Arts. e broken painting was lying loosely in the frame. As a result of the undesirable movement of individual fragments paint was stripped from the glass base over the whole surface. The greatest loss is around the glass fractures. e irreversibly lost paint layer was fi lled in by retouches on transparent foil, which was attached to the painting when framing. In addition to the restoration of the painting, the objective was to deduce, through the materials analysis, further information for closer identifi cation of the work. The results of the pigment analyses acquired by means of X-ray microdiff raction were decisive for dating the work. The compound "mountain green", consisting of Schweinfurt Green - and barite white, available from the 1820s, was discovered in the green paint layer by that
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JH - Keramika, žáruvzdorné materiály a skla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sklář a keramik
ISSN
0037-637X
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
13-14
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
345-347
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—