THE EFFECT OF Y, Gd AND Ca ON THE IGNITION TEMPERATURE OF EXTRUDED MAGNESIUM ALLOYS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F20%3A43920860" target="_blank" >RIV/60461373:22310/20:43920860 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11320/20:10423797
Výsledek na webu
<a href="http://mit.imt.si/izvodi/mit205/dvorsky.pdf" target="_blank" >http://mit.imt.si/izvodi/mit205/dvorsky.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17222/mit.2019.284" target="_blank" >10.17222/mit.2019.284</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
THE EFFECT OF Y, Gd AND Ca ON THE IGNITION TEMPERATURE OF EXTRUDED MAGNESIUM ALLOYS
Popis výsledku v původním jazyce
Magnesium, as a lightweight constructional material, is suitable for application in the aviation industry. However, the use of magnesium in aircraft was banned by the Federal Aviation Administration (FAA) due to the low ignition temperature and problematic extinguishing. Nevertheless, the ban was lifted under the condition that magnesium alloys have to pass the ignition tests. Therefore, this paper is focused on the effect of Y, Gd and Ca alloying elements on the mechanical, corrosion and ignition properties of low-alloyed binary and quaternary magnesium alloys. The highest increase of ignition temperature among binary alloys (by up to 120 K compared to pure Mg) was achieved for a Mg-0.5Ca alloy. The excellent value of the ignition temperature (1131 K) was measured for the low-alloyed quaternary alloy Mg-0.5Y-0.5Gd-0.5Ca, thanks to the synergic protective effect of oxides of all the selected alloying elements. © 2020
Název v anglickém jazyce
THE EFFECT OF Y, Gd AND Ca ON THE IGNITION TEMPERATURE OF EXTRUDED MAGNESIUM ALLOYS
Popis výsledku anglicky
Magnesium, as a lightweight constructional material, is suitable for application in the aviation industry. However, the use of magnesium in aircraft was banned by the Federal Aviation Administration (FAA) due to the low ignition temperature and problematic extinguishing. Nevertheless, the ban was lifted under the condition that magnesium alloys have to pass the ignition tests. Therefore, this paper is focused on the effect of Y, Gd and Ca alloying elements on the mechanical, corrosion and ignition properties of low-alloyed binary and quaternary magnesium alloys. The highest increase of ignition temperature among binary alloys (by up to 120 K compared to pure Mg) was achieved for a Mg-0.5Ca alloy. The excellent value of the ignition temperature (1131 K) was measured for the low-alloyed quaternary alloy Mg-0.5Y-0.5Gd-0.5Ca, thanks to the synergic protective effect of oxides of all the selected alloying elements. © 2020
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-08937S" target="_blank" >GA19-08937S: Pokročilé slitiny hořčíku s potlačenou hořlavostí, vysokou korozní odolností a vysokou pevností</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Materiali In Technologie
ISSN
1580-2949
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SI - Slovinská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
669-675
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85096223138