Koroze a inhibice koroze v prostředílihobenzínových paliv
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22320%2F19%3A43918564" target="_blank" >RIV/60461373:22320/19:43918564 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://content.sciendo.com/view/journals/kom/63/3/article-p121.xml?lang=en&result=6&rskey=kvrPYb" target="_blank" >https://content.sciendo.com/view/journals/kom/63/3/article-p121.xml?lang=en&result=6&rskey=kvrPYb</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/kom-2019-0016" target="_blank" >10.2478/kom-2019-0016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koroze a inhibice koroze v prostředílihobenzínových paliv
Popis výsledku v původním jazyce
thanol vyrobený z obnovitelných zdrojů je dnes pova-žován za ekologickou náhradu automobilového benzínu vyro-beného z ropy. Ethanol ve směsi s benzínem ropného původu značně mění fyzikálně-chemické vlastnosti směsného paliva. S růstem obsahu ethanolu roste polarita, vodivost, schopnost po-hlcovat vzdušnou vlhkost, rozpouštět vysoké procento vody atd. Všechny tyto vlastnosti zvyšují korozní agresivitu směsných pa-liv a mohou značně snižovat kompatibilitu kovových konstrukč-ních materiálů palivového systému automobilů s prostředím lihobenzínového paliva. Korozně ohroženy mohou být dále sou-části výrobního, přepravního a skladovacího zařízení. Vysokou korozní agresivitu vykazují při kontaminaci vodou a stopovým množstvím iontů (k čemuž může dojít při porušení správných skladovacích, přepravních a výrobních podmínek) zejmé-na lihobenzínové směsi s obsahem ethanolu kolem 60 % obj. Ztrátám způsobeným korozí na zařízení lze předejít vhodnou aditivací. Pro uhlíkovou ocel, která je nejrozšířenějším kon-strukčním materiálem, může být takovým aditivem například diethylentriamin (DETA), který se vyznačuje vysokou účinností.
Název v anglickém jazyce
Corrosion and corrosion inhibition inan environment of ethanol – gasoline blends
Popis výsledku anglicky
hanol produced from renewable resources is conside-red as an ecological substitute for a fossil gasoline. Ethanol blended with the fossil gasoline is able to significantly change the properties of the blended fuel as polarity, conductivity, abi-lity to absorb air humidity and ability to dissolve a high per-centage of water etc. All these properties are growing with an increasing content of ethanol and all of them can cause higher corrosivity of blended fuel. Material compatibility of metalic construction materials of the vehicle fuel system is also dec-reased in the environment of ethanol – gasoline blends (EGB's). Furthermore, components of production, transport and storage equipment may be at risk of corrosion. EGB's with an ethanol content of about 60% vol. show high corrosive aggressiv-ness, especially if they are contaminated with water and trace amounts of ion, which may occur if proper storage, transport and production conditions are violated. Losses caused by corro- sion of equipment may be prevented by using of suitable additive. Diethylenetriamine (DETA) can be used as such additive for the mild steel which is one of the most commonly used construc- tion material. When DETA is used, it shows very high efficiency.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1613" target="_blank" >LO1613: Výzkum nových materiálů pro chemický průmysl</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Koroze a ochrana materiálů
ISSN
1804-1213
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
121-129
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85078202008