Matematické modelování dieselových částicových filtrů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F07%3A00019371" target="_blank" >RIV/60461373:22340/07:00019371 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematické modelování dieselových částicových filtrů
Popis výsledku v původním jazyce
Vznětové motory kromě "neviditelných" škodlivin produkují také "viditelné" - černý kouř a saze. Kombinace pevných a kapalných emisí se souhrnně nazývá částice ze vznětových motorů (DP). Jsou tvořeny elementárním uhlíkem (saze), anorganickými oxidy, primárně jako sulfáty (s H2O tvoří H2SO4) a kapalnou fází - oleji a nedospálenými zbytky paliva (souhrnně nazývány těkavé nebo rozpustné organické frakce (VOF nebo SOF), které jsou adsorbovány do částic. Částice si lze představit jako kuličky s poloměrem od setin do stovek ?m - jejich škodlivost spočívá právě ve velikosti, neboť se mohou usazovat v plicních lalocích a způsobovat rakovinu. Plynnou fázi tvoří uhlovodíky, CO, NOX a SO2. Od roku 2005 může být množství částic pouze 0,0025 g/km (norma EU). Jednouz možností, jak ze spalin odstranit uhlíkové částice (obvykle se DP považují za čistý uhlík), je tzv. dieselový částicový filtr (DPF). Vypadá podobně jako třícestný konvertor, ale kanálek 1 je uzavřen vpředu a má otevřený konec.
Název v anglickém jazyce
Mathematical modelling of diesel particulate filter
Popis výsledku anglicky
Diesel particulate filters (DPF) serve to remove soot from diesel engines. Deposition of particles and regeneration of filters can be modelled. The results of simulations include the prediction of ignition temperatures and concentration, temperature andpressure development along the filter. We have developed several gradually more complex models of particulate filters which will be discussed in this paper. The lumped - CSTR - model is based on model of Bissett (1985) and includes the description of kinetics of two types of reactions - the thermal initiated and the catalyzed ones (e.g. Ce oxides based catalyst is added to fuel). The other presented models are more advanced (spatially 1D and 2D). The description of kinetics of soot oxidation by O2 and NOX is disscused, too. Software for solution of the above models will be described and results for various operation conditions will be presented.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník 54. konference chemického a procesního inženýrství CHISA 2007
ISBN
80-86059-47-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
Česká společnost chemického inženýrsví
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Srní, Šumava
Datum konání akce
15. 10. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—