Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Matematické modelování dieselových částicových filtrů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F07%3A00019371" target="_blank" >RIV/60461373:22340/07:00019371 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Matematické modelování dieselových částicových filtrů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vznětové motory kromě "neviditelných" škodlivin produkují také "viditelné" - černý kouř a saze. Kombinace pevných a kapalných emisí se souhrnně nazývá částice ze vznětových motorů (DP). Jsou tvořeny elementárním uhlíkem (saze), anorganickými oxidy, primárně jako sulfáty (s H2O tvoří H2SO4) a kapalnou fází - oleji a nedospálenými zbytky paliva (souhrnně nazývány těkavé nebo rozpustné organické frakce (VOF nebo SOF), které jsou adsorbovány do částic. Částice si lze představit jako kuličky s poloměrem od setin do stovek ?m - jejich škodlivost spočívá právě ve velikosti, neboť se mohou usazovat v plicních lalocích a způsobovat rakovinu. Plynnou fázi tvoří uhlovodíky, CO, NOX a SO2. Od roku 2005 může být množství částic pouze 0,0025 g/km (norma EU). Jednouz možností, jak ze spalin odstranit uhlíkové částice (obvykle se DP považují za čistý uhlík), je tzv. dieselový částicový filtr (DPF). Vypadá podobně jako třícestný konvertor, ale kanálek 1 je uzavřen vpředu a má otevřený konec.

  • Název v anglickém jazyce

    Mathematical modelling of diesel particulate filter

  • Popis výsledku anglicky

    Diesel particulate filters (DPF) serve to remove soot from diesel engines. Deposition of particles and regeneration of filters can be modelled. The results of simulations include the prediction of ignition temperatures and concentration, temperature andpressure development along the filter. We have developed several gradually more complex models of particulate filters which will be discussed in this paper. The lumped - CSTR - model is based on model of Bissett (1985) and includes the description of kinetics of two types of reactions - the thermal initiated and the catalyzed ones (e.g. Ce oxides based catalyst is added to fuel). The other presented models are more advanced (spatially 1D and 2D). The description of kinetics of soot oxidation by O2 and NOX is disscused, too. Software for solution of the above models will be described and results for various operation conditions will be presented.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2007

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník 54. konference chemického a procesního inženýrství CHISA 2007

  • ISBN

    80-86059-47-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Česká společnost chemického inženýrsví

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Srní, Šumava

  • Datum konání akce

    15. 10. 2007

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku