Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Redukce NOx v periodicky pracujícím katalyzátoru s ukládáním NOx

Popis výsledku

Klasické benzínové spalovací motory pracují se stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. Za takovýchto podmínek je možné snižovat obsah škodlivých látech ve výfukových plynech pomocí třícestného katalyzátoru (TWC), kde součesně probíhají oxidace CO a nespálených uhlovodíků a redukce NOx. Úspornější dieslové a některé benzínové motory spalují směs s přebytkem vzduchu, což má za následek vysokou koncentraci O2 ve výfukovém plynu, a tím obtížnou redukci NOx. Jednu z technologií, schopnou eliminovat NOx ve výfukových plynech motorů spalujících chudou směs, je katalyzátor s ukládáním NOx (NSRC). Princip jeho činnosti je následující: během spalování chudé směsi (řádově minuty) jsou NOx adsorbovány na povrch katalyzátoru ve formě dusitanů a dusičnanů, po nasycení povrchu katalyzátoru dojde ke krátkodobému spalování bohaté směsi (řádově sekundy), čímž dojde k vyredukování povrchu katalyzátoru a ten je připraven pro následující chudou fázi. Laboratorní experimenty se zabývají dynamickým chováním

Klíčová slova

NOx storage catalystNOx reductionNH3 selectivityexhaust gas conversion

Identifikátory výsledku

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Classical gasoline engines in automobiles are operated at stoichiometric air/fuel ratio. Under such conditions, it is possible to decrease harmful exhaust gas components in three-way catalytic converter (TWC), where the oxidation of CO and unburned HC and the reduction of NOx take place simultaneously. On the contrary, economical diesel and advanced gasoline (lean-burn) engines are operated with excess of air in fuel mixture, with results in high O2 concentrations in exhaust gas and complicated NOx abatement. Much attention has been focused in recent years on NOx storage reduction (NSR) catalysts, because these systems represent a commercially viable solution for the control of NOx emissions from lean-burn gasoline and diesel engines. During lean conditions NOx is stored on the NSR catalyst surface in the form of nitrites and nitrates, while during rich conditions it gets released and reduced. NSR catalysts usually contain an alkaline earth oxide (e.g. BaO) as the NOx storage component

  • Název v anglickém jazyce

    NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith

  • Popis výsledku anglicky

    Classical gasoline engines in automobiles are operated at stoichiometric air/fuel ratio. Under such conditions, it is possible to decrease harmful exhaust gas components in three-way catalytic converter (TWC), where the oxidation of CO and unburned HC and the reduction of NOx take place simultaneously. On the contrary, economical diesel and advanced gasoline (lean-burn) engines are operated with excess of air in fuel mixture, with results in high O2 concentrations in exhaust gas and complicated NOx abatement. Much attention has been focused in recent years on NOx storage reduction (NSR) catalysts, because these systems represent a commercially viable solution for the control of NOx emissions from lean-burn gasoline and diesel engines. During lean conditions NOx is stored on the NSR catalyst surface in the form of nitrites and nitrates, while during rich conditions it gets released and reduced. NSR catalysts usually contain an alkaline earth oxide (e.g. BaO) as the NOx storage component

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of 35th International Conference of Slovak Society of Chemical Engineering

  • ISBN

    978-80-227-2903-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Slovak society of chemical engineering

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Tatranské Matliáre

  • Datum konání akce

    20. 5. 2008

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

Druh výsledku

D - Stať ve sborníku

D

CEP

CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství

Rok uplatnění

2008