Redukce NOx v periodicky pracujícím katalyzátoru s ukládáním NOx
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F08%3A00020767" target="_blank" >RIV/60461373:22340/08:00020767 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith
Popis výsledku v původním jazyce
Classical gasoline engines in automobiles are operated at stoichiometric air/fuel ratio. Under such conditions, it is possible to decrease harmful exhaust gas components in three-way catalytic converter (TWC), where the oxidation of CO and unburned HC and the reduction of NOx take place simultaneously. On the contrary, economical diesel and advanced gasoline (lean-burn) engines are operated with excess of air in fuel mixture, with results in high O2 concentrations in exhaust gas and complicated NOx abatement. Much attention has been focused in recent years on NOx storage reduction (NSR) catalysts, because these systems represent a commercially viable solution for the control of NOx emissions from lean-burn gasoline and diesel engines. During lean conditions NOx is stored on the NSR catalyst surface in the form of nitrites and nitrates, while during rich conditions it gets released and reduced. NSR catalysts usually contain an alkaline earth oxide (e.g. BaO) as the NOx storage component
Název v anglickém jazyce
NOx reduction in periodically operated NOx storage catalytic monolith
Popis výsledku anglicky
Classical gasoline engines in automobiles are operated at stoichiometric air/fuel ratio. Under such conditions, it is possible to decrease harmful exhaust gas components in three-way catalytic converter (TWC), where the oxidation of CO and unburned HC and the reduction of NOx take place simultaneously. On the contrary, economical diesel and advanced gasoline (lean-burn) engines are operated with excess of air in fuel mixture, with results in high O2 concentrations in exhaust gas and complicated NOx abatement. Much attention has been focused in recent years on NOx storage reduction (NSR) catalysts, because these systems represent a commercially viable solution for the control of NOx emissions from lean-burn gasoline and diesel engines. During lean conditions NOx is stored on the NSR catalyst surface in the form of nitrites and nitrates, while during rich conditions it gets released and reduced. NSR catalysts usually contain an alkaline earth oxide (e.g. BaO) as the NOx storage component
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA104%2F08%2F1162" target="_blank" >GA104/08/1162: Monolitické reaktory pro detoxifikaci výfukových plynů</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of 35th International Conference of Slovak Society of Chemical Engineering
ISBN
978-80-227-2903-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
Slovak society of chemical engineering
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Tatranské Matliáre
Datum konání akce
20. 5. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—