Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dual-layer automotive catalysts - effect of transport limitation on NOx reduction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F16%3A43903043" target="_blank" >RIV/60461373:22340/16:43903043 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dual-layer automotive catalysts - effect of transport limitation on NOx reduction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Exhaust gas aftertreatment system of a modern Diesel engine consists of a particulate filter and a succession of different catalytic converters. In order to save space and minimize heat losses there is an effort to combine catalysts with different functions in a single monolith reactor coated with multiple layers of different catalysts. However, when the porous layer is too thick, the overall efficiency of the converter is lowered by transport limitations. This work investigates diffusion limitations in dual-layer catalytic converters. LNT coated monoliths were overlaid either with inert (denoted LNT+IN), or an oxidation catalyst (LNT+DOC) to decouple the transport and kinetic effects. The samples were characterised and tested in a laboratory reactor for oxidation reactions and NOx removal. Additional layers brought about changes in the selectivity, longer delay of NH3 breakthrough or shift of N2O formation from primary to secondary peak. While the IN layer lowered overall NOx conversion, the DOC layer addition had both positive (catalytic activity) and negative (transport) effects. At lower temperature NOx storage and regeneration efficiency were improved, whereas at higher temperature, when the LNT itself was active enough, transport limitation in the DOC layer becomes the rate determining step.

  • Název v anglickém jazyce

    Dual-layer automotive catalysts - effect of transport limitation on NOx reduction

  • Popis výsledku anglicky

    Exhaust gas aftertreatment system of a modern Diesel engine consists of a particulate filter and a succession of different catalytic converters. In order to save space and minimize heat losses there is an effort to combine catalysts with different functions in a single monolith reactor coated with multiple layers of different catalysts. However, when the porous layer is too thick, the overall efficiency of the converter is lowered by transport limitations. This work investigates diffusion limitations in dual-layer catalytic converters. LNT coated monoliths were overlaid either with inert (denoted LNT+IN), or an oxidation catalyst (LNT+DOC) to decouple the transport and kinetic effects. The samples were characterised and tested in a laboratory reactor for oxidation reactions and NOx removal. Additional layers brought about changes in the selectivity, longer delay of NH3 breakthrough or shift of N2O formation from primary to secondary peak. While the IN layer lowered overall NOx conversion, the DOC layer addition had both positive (catalytic activity) and negative (transport) effects. At lower temperature NOx storage and regeneration efficiency were improved, whereas at higher temperature, when the LNT itself was active enough, transport limitation in the DOC layer becomes the rate determining step.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings 43rd International Conference of the Slovak Society of Chemical Engineering

  • ISBN

    978-80-89597-35-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    640-649

  • Název nakladatele

    Slovak Society of Chemical Engineering

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Tatranské Matliare

  • Datum konání akce

    23. 5. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku