Painting Technique of Portraits painted in the 19th century by Friedrich von Amerling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F10%3A%230000076" target="_blank" >RIV/60461446:52810/10:#0000076 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Painting Technique of Portraits painted in the 19th century by Friedrich von Amerling
Popis výsledku v původním jazyce
In 2007 to 2009 we examined 32 paintings by F. von Amerling using a non-invasive X-ray fluorescence method. The collection of samples was limited as paintings were not in the process of restoration; thus we only collected samples from bent edges of canvas. We found out that he used mainly two types of grounds ? oil white and also a two-layer oilground consisting of a bottom clay-based (earthy) layer and a top light layer. F. von Amerling did not change his favorite palette of pigments in that period. Heused zinc white only later - in the eighteen fifties. Further, we compared three portraits of the Hilleprand von Prandau painted by Amerling, specifically two portraits of Marianne Norman - Ehrenfels (Levoča, Slovakia, Osijek, Croatia), and a portrait of Marianne´s sister, Alvine, (Osijek, Croatia). The comparison of the paintings suggests that the portrait of Marianne from Levoča (so far without a definite datation) was painted earlier than the portrait of the same person from Osijek (
Název v anglickém jazyce
Painting Technique of Portraits painted in the 19th century by Friedrich von Amerling
Popis výsledku anglicky
In 2007 to 2009 we examined 32 paintings by F. von Amerling using a non-invasive X-ray fluorescence method. The collection of samples was limited as paintings were not in the process of restoration; thus we only collected samples from bent edges of canvas. We found out that he used mainly two types of grounds ? oil white and also a two-layer oilground consisting of a bottom clay-based (earthy) layer and a top light layer. F. von Amerling did not change his favorite palette of pigments in that period. Heused zinc white only later - in the eighteen fifties. Further, we compared three portraits of the Hilleprand von Prandau painted by Amerling, specifically two portraits of Marianne Norman - Ehrenfels (Levoča, Slovakia, Osijek, Croatia), and a portrait of Marianne´s sister, Alvine, (Osijek, Croatia). The comparison of the paintings suggests that the portrait of Marianne from Levoča (so far without a definite datation) was painted earlier than the portrait of the same person from Osijek (
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ACTA ARTIS ACADEMICA 2010: THE STORY OF ART - ARTWORK CHANGES IN TIME
ISBN
978-80-87108-14-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění, Praha
Místo vydání
Prague, Czech Republic
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
24. 11. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000288141200008