Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Clay Minerals in European Painting of the Mediaeval and Baroque Periods

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/60461446:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461446:_____/20:N0000003 RIV/61388980:_____/20:00524430

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/2075-163X/10/3/255/htm" target="_blank" >https://www.mdpi.com/2075-163X/10/3/255/htm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/min10030255" target="_blank" >10.3390/min10030255</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Clay Minerals in European Painting of the Mediaeval and Baroque Periods

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Clay-based pigments are among the most traditional. Unlike other mineral pigments, they have never been fully replaced by synthetic analogues and are still used in painting today. Since their analysis requires a specific approach, detailed distinction of clay pigments has never been a part of routine chemical-technological research in fine arts—regardless of a great potential of clay minerals for determining regional provenance of the material. This review article maps and summarizes research on clay pigments in historical paintings that has been systematically pursued by authors since the beginning of this millennium. This rallying and interconnection of knowledge was an opportunity for a new reflection on the common aspects of these research projects, either methodological or interdisciplinary, since these findings are closely related to art-historical evaluation of artworks. It offers a comprehensive insight into the microanalysis of clay pigments with using powder X-ray micro-diffraction and complementary methods. Significant new findings come, for example, from research on the Italian Baroque. It becomes clear that cheap availability of raw material, pottery clays, could have played an important role in the change in painting technology at the turn of the 16th and 17th centuries.

  • Název v anglickém jazyce

    Clay Minerals in European Painting of the Mediaeval and Baroque Periods

  • Popis výsledku anglicky

    Clay-based pigments are among the most traditional. Unlike other mineral pigments, they have never been fully replaced by synthetic analogues and are still used in painting today. Since their analysis requires a specific approach, detailed distinction of clay pigments has never been a part of routine chemical-technological research in fine arts—regardless of a great potential of clay minerals for determining regional provenance of the material. This review article maps and summarizes research on clay pigments in historical paintings that has been systematically pursued by authors since the beginning of this millennium. This rallying and interconnection of knowledge was an opportunity for a new reflection on the common aspects of these research projects, either methodological or interdisciplinary, since these findings are closely related to art-historical evaluation of artworks. It offers a comprehensive insight into the microanalysis of clay pigments with using powder X-ray micro-diffraction and complementary methods. Significant new findings come, for example, from research on the Italian Baroque. It becomes clear that cheap availability of raw material, pottery clays, could have played an important role in the change in painting technology at the turn of the 16th and 17th centuries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10504 - Mineralogy

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-25687S" target="_blank" >GA17-25687S: Provenienční analýza italského výtvarného umění pokročilými geovědními a archeometrickými postupy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Minerals

  • ISSN

    2075-163X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85081560927