Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výstavy mají historii. Výbor z textů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F24%3AN0000014" target="_blank" >RIV/60461446:_____/24:N0000014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://vvp.avu.cz/knihy/vystavy-maji-historii-vybor-z-textu/" target="_blank" >https://vvp.avu.cz/knihy/vystavy-maji-historii-vybor-z-textu/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výstavy mají historii. Výbor z textů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha Výstavy mají historii přináší do českého prostředí vybrané překlady textů známých i méně známých autorek a autorů představujících základ diskurzu tzv. exhibition histories – oboru zabývajícího se dějinami výstav. Pozornost je v nich věnována gramatice výstav, která se stala podstatným interpretačním nástrojem současných dějin umění. Úvodní studie Dagmar Svatošové českým čtenářkám a čtenářům poskytuje na pozadí vybraných textů vstupní orientaci v této nové uměnovědné disciplíně. Tři hlavní kapitoly – Výstava jako médium, Trajektorie exhibition histories a Moment kurátorství – ilustrují konkrétní směry výzkumu rezonující v dějinách výstav. První se v obecné rovině věnuje základní otázce, co výstava je a jak ji lze v současnosti chápat jako médium, jako specifickou místně i časově určenou kulturní formu či žánr moderního umění. Druhá kapitola mapuje jednotlivé trajektorie a způsoby, jakými jsou tyto dočasné výstavní reprezentace umění historizovány a jak se propisují do aktualizovaných příběhů jeho dějin. Poslední pak zaměřuje svoji pozornost na dobově podmíněný rozvoj nové kurátorské profese, jež se od konce šedesátých let 20. století postupně etablovala v rámci uměleckého provozu a získala pozici jedné z nejvýznamnějších kapitol výstavních dějin. V předchozích několika desetiletích představovaly exhibition histories v zahraničí jeden z průsečíků uměleckohistorické, kurátorské, ale i samotné umělecké praxe. Kniha přináší odpovědi na klíčové otázky týkající se minulosti, ale i budoucnosti výstavních dějin v kontextu současného poglobálního světa, a může tedy být chápána i jako expozice pro navazující psaní českých exhibition histories – dějin výstav.

  • Název v anglickém jazyce

    Exhibitions Have a History. Selected texts

  • Popis výsledku anglicky

    The book Exhibitions Have a History offers a Czech readership selected translations of texts by well known and lesser known authors representing the basis of the discourse of the discipline of exhibition histories. The focus is on the grammar of exhibitions, which has become an essential interpretative tool in contemporary art history. Dagmar Svatošová’s introductory text sketches the general features of this new scholarly discipline. The three main chapters – The Exhibition as Medium, Trajectories of Exhibition Histories and The Curatorial Turn – illustrate the specific directions taken by research into exhibition histories. The first addresses in general terms the fundamental question of what an exhibition is and how it can be understood today as a medium, as a specific cultural form or genre of modern art determined by time and place. The second chapter traces the particular trajectories and ways in which these temporary exhibitory representations of art are historicised and inscribed in the updated narratives of its history. The final chapter examines the temporally contingent development of the new profession of curator, which since the end of the 1960s has gradually established itself within the art establishment and acquired a position as one of the most important elements of exhibition histories. Over the past few decades, the discipline of exhibition histories has stood at the intersection of art history, curatorship and artistic practice itself. The book offers answers to key questions concerning not only the past, but also the future of exhibition histories in the context of the contemporary post-global world, and can therefore be seen as providing a springboard from which Czech exhibition histories can be written.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-88366-79-9

  • Počet stran knihy

    213

  • Název nakladatele

    Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy