Vyšetřování pilotů při rychlé LBNP expozici
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F05%3A%230000006" target="_blank" >RIV/61382981:_____/05:#0000006 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Pilots? examination in a rapid LBNP exposure
Popis výsledku v původním jazyce
An LBNP (Lower body negative pressure) examination technique is applied in our case as one of the possibilities for preliminary indirect individual estimation of the pilot's positive gravitational acceleration (+Gz) tolerance. It partly replaces demanding and expensive examinations in a human centrifuge. LBNP exposition is also used as a method of drill in anti-g manoeuvres. Results of the LBN test depend on exposure time duration. It is determined by subjective and objective tolerance and values of physiological data of the examined pilots. Objective LBNP stop criteria were assessed pursuant to statistical evaluation of blood pressure and heart rate behaviour. Current LBNP examinations are accomplished with one step exposure at the negative pressure level of -70 mmHg with achievement of this value in one second. Pilots are examined in the sitting position with the possibility to tilt the chamber backward. We compared pilot's physiological responses to the LBNP, flight and centrifuge l
Název v anglickém jazyce
Pilots? examination in a rapid LBNP exposure
Popis výsledku anglicky
An LBNP (Lower body negative pressure) examination technique is applied in our case as one of the possibilities for preliminary indirect individual estimation of the pilot's positive gravitational acceleration (+Gz) tolerance. It partly replaces demanding and expensive examinations in a human centrifuge. LBNP exposition is also used as a method of drill in anti-g manoeuvres. Results of the LBN test depend on exposure time duration. It is determined by subjective and objective tolerance and values of physiological data of the examined pilots. Objective LBNP stop criteria were assessed pursuant to statistical evaluation of blood pressure and heart rate behaviour. Current LBNP examinations are accomplished with one step exposure at the negative pressure level of -70 mmHg with achievement of this value in one second. Pilots are examined in the sitting position with the possibility to tilt the chamber backward. We compared pilot's physiological responses to the LBNP, flight and centrifuge l
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Gravitational Physiology
ISSN
1077-9248
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
87-88
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—