Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F08%3A%230000048" target="_blank" >RIV/61384984:51110/08:#0000048 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.

  • Název v anglickém jazyce

    The consonance and dissonance of the musical sound structure

  • Popis výsledku anglicky

    The perception of two tones played parallel is associated with consonance or dissonance. In general terms, the perception is based on physiology, psychology and aesthetics, and depends on the interval between the two tones. In music, an interval is defined as a verbal depiction of a pitch between two tones (unison, 2nd, 3rd, etc.). In acoustics, an interval expresses a numerical ratio of the frequencies of these tones (1:1, 8:7, 5:4 etc.). Intervals are to be found not only among complex tones producedby various music instruments, but also among pure (sinus) tones positioned both in harmonic and non-harmonic parts of frequency spectrum of a single complex tone, and even the formants, anti-formants and other bases for subjective perception of this spectrum. This is a reason why the notions of consonance and dissonance can be extrapolated also to the music tone structure, showing physical causal relation between the perception of its timbre, and subsequently also the sound quality.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/1M0531" target="_blank" >1M0531: Výzkumné centrum hudební akustiky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 4th International Symposium "Material-Acoustics-Place 2008"

  • ISBN

    978-80-228-1911-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Vydavatelstvo TU vo Zvolene

  • Místo vydání

    Zvolen

  • Místo konání akce

    Zvolen

  • Datum konání akce

    17. 9. 2008

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku