Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F08%3A%230000048" target="_blank" >RIV/61384984:51110/08:#0000048 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konsonance a disonance struktury hudebního zvuku
Popis výsledku v původním jazyce
Vjem dvou spoluznějících tónů je spojován s konsonancí či disonancí, tzn. s pocitem libozvučnosti či nelibozvučnosti, splývání či nesplývání. Obecná povaha tohoto jevu je v podstatě fyziologicko-psychologicko-estetická a závisí na intervalu mezi tóny. Interval je hudebně definován jako verbálně pojmenovaná vzdálenost dvou tónů (prima, sekunda, tercie atd.), po akustické stránce interval představuje číselný poměr frekvencí těchto tónů (1:1, 8:7, 5:4 atd.). Intervaly mezi sebou svírají nejenom komplexní tóny produkované různými hudebními nástroji, ale též čisté (sinusové) tóny na pozicích harmonických i neharmonických složek frekvenčního spektra jediného komplexního tónu, dokonce i formanty, antiformanty a další tzv. opěrné body subjektivního vjemu (lit.1) tohoto spektra. Proto lze pojem konsonance a disonance vztáhnout i na případ struktury hudebního zvuku jako fyzikální příčinnosti vjemu jeho barvy, následně i zvukové kvality.
Název v anglickém jazyce
The consonance and dissonance of the musical sound structure
Popis výsledku anglicky
The perception of two tones played parallel is associated with consonance or dissonance. In general terms, the perception is based on physiology, psychology and aesthetics, and depends on the interval between the two tones. In music, an interval is defined as a verbal depiction of a pitch between two tones (unison, 2nd, 3rd, etc.). In acoustics, an interval expresses a numerical ratio of the frequencies of these tones (1:1, 8:7, 5:4 etc.). Intervals are to be found not only among complex tones producedby various music instruments, but also among pure (sinus) tones positioned both in harmonic and non-harmonic parts of frequency spectrum of a single complex tone, and even the formants, anti-formants and other bases for subjective perception of this spectrum. This is a reason why the notions of consonance and dissonance can be extrapolated also to the music tone structure, showing physical causal relation between the perception of its timbre, and subsequently also the sound quality.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0531" target="_blank" >1M0531: Výzkumné centrum hudební akustiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 4th International Symposium "Material-Acoustics-Place 2008"
ISBN
978-80-228-1911-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Vydavatelstvo TU vo Zvolene
Místo vydání
Zvolen
Místo konání akce
Zvolen
Datum konání akce
17. 9. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—