Choreografie jako vyvážená kompozice dramatu a virtuozity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F10%3A%230000225" target="_blank" >RIV/61384984:51110/10:#0000225 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Choreografie jako vyvážená kompozice dramatu a virtuozity
Popis výsledku v původním jazyce
Ve svém článku se profesorka Božena Brodská zabývá tvorbou jedné z nejvýznamnějších osobností světové baletní scény, Maria Petipy, který zemřel před více než sto lety (14. července 1910 v Gurzufu). Marius Petipa se narodil do rodiny francouzského tanečníka a baletního mistra Jean-Antoina Petipy (11. března 1818 v Marseille) a jako tanečníck debutoval v Bruselu v roce 1831. Když se jeho bratr Lucien Petipa stal v roce 1839 prvním sólistou Pařížské Opery, Marius podnikl ne příliš úspěšné turné po USA. Poté tančil v Bordeaux a v Madridu, kde studoval španělský tanec. Byl spíše demi-charakterním typem tanečníka, nikdy nebyl angažován do Pařížské Opery, nicméně navštěvoval baletní hodiny uznávaného pedagoga Augusta Vestrise. V roce 1847 se usadil v Petrohradu a zahájil svou velkolepou kariéru, která trvala až do roku 1903. Tančil ve většině baletů Julese Perrota a Arthura Saint-Léona a v roce 1862 se stal - na základě úspěchu svého baletu Dcera faraóna na hudbu Cesare Pugniho - prvním balet
Název v anglickém jazyce
Choreography as a balanced composition of the drama and virtuosity
Popis výsledku anglicky
In her article Professor Božena Brodská recalls one of the greatest personalities of the world ballet scene - Marius Petipa, who died 100 years ago. Marius Petipa was born into the family of French dancer and ballet master, Jean-Antoin Petipa, in Marseille on March 11, 1818 and made his début as a dancer in Brussel in 1831. While his older brother Lucien Petipa became the first soloist of the Paris Opera in 1839, Marius went on a not very successful tour of the USA, then danced in Bordeaux and Madrid, where he learned Spanish dance. Being more a demi-character kind od dancer, he nevr entered the Paris Opera, but took classes with the acclaimed Auguste Vestris. In 1847 he finally established his long career in St. Petersburg, which lasted until 1903. Hedanced in most of the ballets of Jules Perrot and Arthur Saint-Léon and from 1862 he became the first ballet master of the Imperial Ballet in St. Petersburg, following the success of his ballet La fille du Pharaon to the music of Cesare
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2010
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
146-156
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—