Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Let vězněného orla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F12%3A%230000232" target="_blank" >RIV/61384984:51110/12:#0000232 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Let vězněného orla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Uvádění oper Leoše Janáčka v letech 1996-2012 má v zahraničí jednoznačný vzestupný trend, v ČR se podíl jeho titulů na repertoáru operních divadel propadá. Takový je výsledek porovnání dostupných databází. V zahraničí je Janáček už dlouhodobě ?sázkou najistotu?, doma tomu už od dob odmítání Její pastorkyně pražským Národním divadlem tak není. Současné vedení pražského Národního divadla ani nezakrývá, že naplňování národního kulturního dědictví je zátěží, se kterou si neví rady. Odpověď po příčinách tohoto janáčkovského paradoxu připomíná komplikovaný rébus od úrovně nastudování a ekonomických možností přes propagaci po postavení kultury v současné české společnosti, vkus operního publika až po souvislost s naší národní identitou. Na světě není jiná analogická ?malá? země, jejímž skladatelům se podařilo tak masivně a soustavně proniknout do světového operního repertoáru. Janáček je dnes spolehlivým ?vývozním artiklem?, a to nejen ve srovnání s ostatními českými operními skladateli, ale

  • Název v anglickém jazyce

    Flight of the imprisoned eagle

  • Popis výsledku anglicky

    The staging of Leoš Janáček?s operas between 1996 and 2012 abroad has certainly shown a rising trend, whereas in the Czech Republic, the frequency of his work at opera theatres has slumped. This observation stems from a comparison of the available databases. Determining the causes of this Janáčkian paradox of the enthusiastic ?full hearted? acceptance of Janáček across the world and yet the reserved, embarrassed, cool or even objecting approach in CR seems to be a complicated riddle involving elements from the level of staging and economic possibilities to promotion even to the position of culture in contemporary Czech society and tastes of the opera-going audiences and ultimately our connection with our national identity. Today Janáček is a reliable ?export article?, not only in comparison with other Czech opera composers but also those from bigger countries with extensive operatic traditions. Thanks to Janáček?s operas, thousands of performers and millions of spectators know the Czec

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2012

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    8-31

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus