Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000353" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000353 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p

  • Název v anglickém jazyce

    Intonation theory and Czech musicology in the 50s and 60s of the last century

  • Popis výsledku anglicky

    Intonation theory of Boris Asafjev it became a significant topic for Czech music aesthetics and in 50´s and 60´s of last century. It influences thinking of ?Praque aesthetic school? with personalities as Antonín Sychra and Jaroslav Jiránek. These scientists saw in Asafjev intonation theory an analytic method, by which the existence of socialistic realism as a developemental lawful artificial style can be proved. An interest about intonation theory initiated developement of so called ?intonation analysis?, which used mainly on the work of Czech classics - Bedřich Smetana, Antonín Dvořák and Leoš Janáček. The term ?intonation analysis? reached in 50´s wide spectrum of meanings begining with structural detail up to whole music genre and style. Nevertheless the intonation analysis concerned mostly on melodic component. During 70´s intonation analysis was substitued by modern methods of analysis (tectonic, semantic, interpretative etc.).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2014

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    58-89

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus