Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000353" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000353 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intonační teorie a česká hudební věda 50. a 60. let minulého století
Popis výsledku v původním jazyce
Intonační teorie ruského muzikologa Borise Asafjeva se stala v padesátých a šedesátých letech jedním z nejdiskutovanějších témat české hudební estetiky a vědy. Ovlivnila myšlení zejména předních koryfejů pražské hudebněvědné scény v čele s Antonínem Sychrou a Jaroslavem Jiránkem. V průběhu šedesátých let na ně navazovali jejich žáci a představitelé mladší generace: Zdeněk Sádecký, Miloš Jůzl či Václav Kučera. Sychra a Jiránek viděli v Asafjevově intonační teorii analytickou metodu, kterou lze dokázat existenci socialistického realismu jako vývojově zákonitého uměleckého stylu a potvrdit tak, že nejde jen o soubor normativních kritérií pro omezenou a ideologicky podmíněnou tvorbu. Vzhledem k tomu, že sám Asafjev nikdy intonaci nedefinoval a naopak na tento teorém v průběhu let ?nabaloval? další významy, pokoušeli se marxističtí estetici a teoretici o vlastní systematické uchopení a utřídění. Pro Jiránka se ?teorie a praxe? intonace stala dokonce celoživotním tématem, od něhož přešel v p
Název v anglickém jazyce
Intonation theory and Czech musicology in the 50s and 60s of the last century
Popis výsledku anglicky
Intonation theory of Boris Asafjev it became a significant topic for Czech music aesthetics and in 50´s and 60´s of last century. It influences thinking of ?Praque aesthetic school? with personalities as Antonín Sychra and Jaroslav Jiránek. These scientists saw in Asafjev intonation theory an analytic method, by which the existence of socialistic realism as a developemental lawful artificial style can be proved. An interest about intonation theory initiated developement of so called ?intonation analysis?, which used mainly on the work of Czech classics - Bedřich Smetana, Antonín Dvořák and Leoš Janáček. The term ?intonation analysis? reached in 50´s wide spectrum of meanings begining with structural detail up to whole music genre and style. Nevertheless the intonation analysis concerned mostly on melodic component. During 70´s intonation analysis was substitued by modern methods of analysis (tectonic, semantic, interpretative etc.).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
2014
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
58-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—