Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000363" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000363 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Hudební psychologie se věnuje problematice hudebních představ již téměř 100 let. Přehledová studie shrnuje (na základě nejnovější zahraniční literatury) současné pohledy na hudební představy a hudební představivost. Studie sestává z pěti částí. V první jsou vyloženy základní psychologické pojmy: vjem, představa, mentální reprezentování skutečnosti, představivost, imaginace, fantasie. Druhá část se věnuje pojmu hudební představy, jejich různým typům, funkcím a hierarchické struktuře. Upozorňuje, že jde ospecifické představy, které buď ve vědomí člověka přetrvávají (a jsou mu hned k dispozici) anebo si je jedinec dokáže znovu vyvolat a to v situaci, kdy chybí přímé senzorické vnímání hudby a vše se odehrává pouze ?v duchu?. Třetí část přibližuje pojem hudební představivost jakožto základ hudebních aktivit. Prezentuje Hargreavesův model, který předpokládá, že mezi produkováním hudby a posloucháním hudby funguje důležitý mediátor: hudební imaginace/hudební představy. Čtvrtá část studie re
Název v anglickém jazyce
Musical images, musical imagery and mental representation of music
Popis výsledku anglicky
Musical psychology has been interested in musical imagery for almost 100 years. The literature review summarizes the current views on musical imagery and imagination as shown in the latest international literature. The paper consists of five parts. In the initial part, the fundamental psychological concepts as percept/sensation, imagery, mental representation of reality, imagination and fantasy are explained. The second part describes the concept of musical imagery and concentrates on its different types, functions, and hierarchical structure. It is emphasized that these images are specific and they either persist in the mind of man (are readily at disposal) or the individual can recall them in the situation in which direct sensory perception of musicis absent and the process evolves in mind. The third part of the paper characterizes the concept of musical imagery as a basis of musical activities. The Hargreaves´ model is presented which assumes that there exists an important mediator
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2014
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
92-116
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—