Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000410" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000410 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu
Popis výsledku v původním jazyce
Po roce 1900 se začíná zájem evropsky školených hudebníků více obracet k promyšlené práci s hudebním časem. Jeden z prvních impulsů tohoto vývoje vycházel z inspirace jazzem. Dalším impulsem je i záliba v prostředcích, které usilují o vyvolání představyprimitivního barbarského světa. To souvisí s obecně manifestovaným protiromantickým postojem a hledáním výrazu pro nový životní pocit člověka éry moderní technické civilizace. Tento vývoj přináší v hudbě rozmanité rytmické komplikace, nepravidelně uspořádané takty, polyrytmii, polymetrii, multimetrii. Další podněty přicházejí od skladatelů Druhé vídeňské školy a jejich následovníků, i z hudby skladatelů inspirovaných mimoevropskými hudebními kulturami. Jako analytický příklad předkládáme hudbu Svěcení jara Igora Stravinského.
Název v anglickém jazyce
Innovative elements of the kinetic component in music of the first half of the 20th century - suggestions for analysis
Popis výsledku anglicky
More and more composers after the year 1900 started to work thoughtfully with the musical time. Jazz music was one of the first impulses of this process and development. Another impulse was the interest of composers in bringing the vision of primitive barbarian world. These tendencies relate with the anti-romantic statement and with the searching for new expression of human being living in conditions of modern technical civilization. This development produces a variety of rhytmic complications, irregular distribution of measures, polyrhythmy, polymetry, multimetry. Another impulses arise from the composers of The Second Viennese School (and their followers) and also from inspirations of non-European cultures. Igor Stravinsky´s The Rite of Spring is attached to the text.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební výchova
ISSN
1210-3683
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
21-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—