Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000410" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000410 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Po roce 1900 se začíná zájem evropsky školených hudebníků více obracet k promyšlené práci s hudebním časem. Jeden z prvních impulsů tohoto vývoje vycházel z inspirace jazzem. Dalším impulsem je i záliba v prostředcích, které usilují o vyvolání představyprimitivního barbarského světa. To souvisí s obecně manifestovaným protiromantickým postojem a hledáním výrazu pro nový životní pocit člověka éry moderní technické civilizace. Tento vývoj přináší v hudbě rozmanité rytmické komplikace, nepravidelně uspořádané takty, polyrytmii, polymetrii, multimetrii. Další podněty přicházejí od skladatelů Druhé vídeňské školy a jejich následovníků, i z hudby skladatelů inspirovaných mimoevropskými hudebními kulturami. Jako analytický příklad předkládáme hudbu Svěcení jara Igora Stravinského.

  • Název v anglickém jazyce

    Innovative elements of the kinetic component in music of the first half of the 20th century - suggestions for analysis

  • Popis výsledku anglicky

    More and more composers after the year 1900 started to work thoughtfully with the musical time. Jazz music was one of the first impulses of this process and development. Another impulse was the interest of composers in bringing the vision of primitive barbarian world. These tendencies relate with the anti-romantic statement and with the searching for new expression of human being living in conditions of modern technical civilization. This development produces a variety of rhytmic complications, irregular distribution of measures, polyrhythmy, polymetry, multimetry. Another impulses arise from the composers of The Second Viennese School (and their followers) and also from inspirations of non-European cultures. Igor Stravinsky´s The Rite of Spring is attached to the text.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební výchova

  • ISSN

    1210-3683

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    21-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus