Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000414" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000414 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.namu.cz/item.php?item=317" target="_blank" >http://www.namu.cz/item.php?item=317</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Utopian concepts have entered European thought since the Renaissance. In music, the first futurist composer was perhaps Claudio Monteverdi. He abandoned the traditional architectural devices in favour of free structures inspired by the expressive components of texts. The subject of Monteverdi?s first opera, Orpheus, is connected with the lyre, an instrument producing short, ephemeral sounds. Since the Renaissance, there has been a constant fight in music between architectural forces and the attacks of transience symbolized by the blowing of the wind. Modern music tends to succumb to ephemerality. This connects composers otherwise so different as John Cage and Brian Ferneyhough. The city of Utopia is in danger of being destroyed by the wind. The composer of the future may well not be a citizen, but a nomad.

  • Název v anglickém jazyce

    Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music

  • Popis výsledku anglicky

    Utopian concepts have entered European thought since the Renaissance. In music, the first futurist composer was perhaps Claudio Monteverdi. He abandoned the traditional architectural devices in favour of free structures inspired by the expressive components of texts. The subject of Monteverdi?s first opera, Orpheus, is connected with the lyre, an instrument producing short, ephemeral sounds. Since the Renaissance, there has been a constant fight in music between architectural forces and the attacks of transience symbolized by the blowing of the wind. Modern music tends to succumb to ephemerality. This connects composers otherwise so different as John Cage and Brian Ferneyhough. The city of Utopia is in danger of being destroyed by the wind. The composer of the future may well not be a citizen, but a nomad.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2015

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    22-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus