Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000414" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000414 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.namu.cz/item.php?item=317" target="_blank" >http://www.namu.cz/item.php?item=317</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music
Popis výsledku v původním jazyce
Utopian concepts have entered European thought since the Renaissance. In music, the first futurist composer was perhaps Claudio Monteverdi. He abandoned the traditional architectural devices in favour of free structures inspired by the expressive components of texts. The subject of Monteverdi?s first opera, Orpheus, is connected with the lyre, an instrument producing short, ephemeral sounds. Since the Renaissance, there has been a constant fight in music between architectural forces and the attacks of transience symbolized by the blowing of the wind. Modern music tends to succumb to ephemerality. This connects composers otherwise so different as John Cage and Brian Ferneyhough. The city of Utopia is in danger of being destroyed by the wind. The composer of the future may well not be a citizen, but a nomad.
Název v anglickém jazyce
Wind Blowing Through Utopia. Form and Impermanence in New Music
Popis výsledku anglicky
Utopian concepts have entered European thought since the Renaissance. In music, the first futurist composer was perhaps Claudio Monteverdi. He abandoned the traditional architectural devices in favour of free structures inspired by the expressive components of texts. The subject of Monteverdi?s first opera, Orpheus, is connected with the lyre, an instrument producing short, ephemeral sounds. Since the Renaissance, there has been a constant fight in music between architectural forces and the attacks of transience symbolized by the blowing of the wind. Modern music tends to succumb to ephemerality. This connects composers otherwise so different as John Cage and Brian Ferneyhough. The city of Utopia is in danger of being destroyed by the wind. The composer of the future may well not be a citizen, but a nomad.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba, časopis pro studium hudby a tance
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
22-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—