On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000463" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000463 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is an attempt at a panoramic view of the development of Czech musical thinking from Otakar Hostinský to Antonín Sychra as the leading figure of the ?Prague School? of the 1950s and ?60s. The concept of musical thinking has a very wide range ofmeanings in the scholarly literature, and this study directs attention principally at aesthetico-critical ?thinking about music.? The leading figures in the prewar development were representatives of the Hostinský school: Zdeňek Nejedlý, Otakar Zich, Vladimír Helfert, and Josef Hutter. In terms of stylistic development an important part of musical thinking is the critical evaluation of the work of the main composer figures, i.e. of the founding generation of modern Czech music (Smetana, Dvořák, Fibich), representatives of Czech modernism (Suk, Novák, Foerster, Janáček, Ostrčil, Kovařovic, Vycpálek) and the interwar avantgarde (Hába, Martinů). In the postwar period and in development after the communist takover in 1948, critical musical
Název v anglickém jazyce
On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics
Popis výsledku anglicky
This paper is an attempt at a panoramic view of the development of Czech musical thinking from Otakar Hostinský to Antonín Sychra as the leading figure of the ?Prague School? of the 1950s and ?60s. The concept of musical thinking has a very wide range ofmeanings in the scholarly literature, and this study directs attention principally at aesthetico-critical ?thinking about music.? The leading figures in the prewar development were representatives of the Hostinský school: Zdeňek Nejedlý, Otakar Zich, Vladimír Helfert, and Josef Hutter. In terms of stylistic development an important part of musical thinking is the critical evaluation of the work of the main composer figures, i.e. of the founding generation of modern Czech music (Smetana, Dvořák, Fibich), representatives of Czech modernism (Suk, Novák, Foerster, Janáček, Ostrčil, Kovařovic, Vycpálek) and the interwar avantgarde (Hába, Martinů). In the postwar period and in development after the communist takover in 1948, critical musical
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Konzeptionen des musikalischen Denkens in der europäischen Musikwissenschaft des 20. Jahrhunderts (anlässlich des 100. Geburtsjahres von Jozef Kresánek)
ISBN
978-80-89454-11-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
49-84
Název nakladatele
Ústav hudobnej vedy Bratislava
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Divis-Slovakia
Datum konání akce
1. 1. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—