Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000463" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000463 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is an attempt at a panoramic view of the development of Czech musical thinking from Otakar Hostinský to Antonín Sychra as the leading figure of the ?Prague School? of the 1950s and ?60s. The concept of musical thinking has a very wide range ofmeanings in the scholarly literature, and this study directs attention principally at aesthetico-critical ?thinking about music.? The leading figures in the prewar development were representatives of the Hostinský school: Zdeňek Nejedlý, Otakar Zich, Vladimír Helfert, and Josef Hutter. In terms of stylistic development an important part of musical thinking is the critical evaluation of the work of the main composer figures, i.e. of the founding generation of modern Czech music (Smetana, Dvořák, Fibich), representatives of Czech modernism (Suk, Novák, Foerster, Janáček, Ostrčil, Kovařovic, Vycpálek) and the interwar avantgarde (Hába, Martinů). In the postwar period and in development after the communist takover in 1948, critical musical

  • Název v anglickém jazyce

    On the Development of Czech Thinking on Musical Aesthetics

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is an attempt at a panoramic view of the development of Czech musical thinking from Otakar Hostinský to Antonín Sychra as the leading figure of the ?Prague School? of the 1950s and ?60s. The concept of musical thinking has a very wide range ofmeanings in the scholarly literature, and this study directs attention principally at aesthetico-critical ?thinking about music.? The leading figures in the prewar development were representatives of the Hostinský school: Zdeňek Nejedlý, Otakar Zich, Vladimír Helfert, and Josef Hutter. In terms of stylistic development an important part of musical thinking is the critical evaluation of the work of the main composer figures, i.e. of the founding generation of modern Czech music (Smetana, Dvořák, Fibich), representatives of Czech modernism (Suk, Novák, Foerster, Janáček, Ostrčil, Kovařovic, Vycpálek) and the interwar avantgarde (Hába, Martinů). In the postwar period and in development after the communist takover in 1948, critical musical

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Konzeptionen des musikalischen Denkens in der europäischen Musikwissenschaft des 20. Jahrhunderts (anlässlich des 100. Geburtsjahres von Jozef Kresánek)

  • ISBN

    978-80-89454-11-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    49-84

  • Název nakladatele

    Ústav hudobnej vedy Bratislava

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Divis-Slovakia

  • Datum konání akce

    1. 1. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku