Between categories
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F16%3AN0000039" target="_blank" >RIV/61384984:51110/16:N0000039 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ziva-hudba.info" target="_blank" >http://www.ziva-hudba.info</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Between categories
Popis výsledku v původním jazyce
Ve svém textu se věnuji důležitému rysu pozdních kompozic Mortona Feldmana, jenž má přímý vliv na možnost jejich analytického uchopení. Tyto skladby jsou notovány poměrně standardním způsobem – lze však tvrdit, že symboly, se kterými se setkáváme v partituře, nemusejí být vždy tím, čím se zdají. Neustále totiž dochází k míšení hranice mezi kompoziční a akustickou realitou. Nelze jednoznačně určit, z jakého úhlu bychom měli na tyto Feldmanovy kompozice nahlížet, pohybujeme se mezi různými jevy, nacházíme se mezi kategoriemi. Při zkoumání autorových kompozičních postupů se pokusím přihlédnout k jeho raným dílům – tento přístup usnadňuje porozumění procesům ve Feldmanových pozdních skladbách a rovněž poukazuje na celkovou integritu jeho kompozičního myšlení. Budu se také snažit své úvahy zasadit do širšího teoretického rámce – důležitým podnětem jsou pro mě některé myšlenky francouzského filozofa Gillesa Deleuze, na jejichž základě lze lépe pochopit dění ve Feldmanových pozdních dílech.
Název v anglickém jazyce
Between categories
Popis výsledku anglicky
In my study I pursue an important feature of the late compositions by Morton Feldman which directly influences the possible analytical approach. The analysed compositions are notated in a relatively standard manner; however, the symbols we face in the score might not always be what they seem to be. The boundaries separating the notation and the acoustic reality are challenged. It is not possible to unambiguously determine the angle through which to view these works, we find ourselves between different phenomena, between categories. In my analysis, I take into considerations Feldman´s early works – this method helps understanding his later compositional procedures, and also shows the overall integrity of Feldman´s compositional thinking. I try to set my reflections within a broader theoretical framework – especially some ideas of Gilles Deleuze.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
vychází 1 x ročně
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
8-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—