Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Scelovací prostředky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000005" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Scelovací prostředky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Scelovací prostředky odkazuje na sjednocující principy v hudební struktuře. Jedním z hlavních úkolů hudební teorie je identifikovat a systematizovat tyto principy, které se objevují v různých hudebních dílech. Studie Vladimíra Tichého Souvislost jako nezbytný atribut hudebního celku lze považovat za zásadní shrnutí různých českých i zahraničních teoretických přístupů k hudební formě, struktuře a tektonice. Tichý zdůrazňuje nutnost systematického zkoumání hudební struktury a diskutuje o koncepci knihy Karla Janečka Hudební formy ( 1955, SNKLHU, Praha). Vedle hlubokého vhledu do Janečkova teoretického systému autor přináší srovnání s teoriemi Karla Risingera, Jana Kapra nebo Jaroslava Volka. Tichý se ve své studii zabývá také hudebně teoretickými pojmy a jevy z oblasti současné hudby, jakými jsou např. otevřená forma, momentová forma, minimal music apod. Snaží se je porovnat se stávajícími teoretickými systémy a integrovat nové jevy, a s nimi spojenou terminologii, do kontextu stávajících systémů či novým fenoménům vymezit systematické kategorie jejich nové potenciální klasifikace. Studie Tomáše Krejči Scelovací prostředky: Cesta k hudební struktuře nabízí pohled na různé chápání fenoménu (hudební) struktury. Autor zkoumá zejména myšlenky Karla Janečka (Hudební tektonika). Vzhledem k absenci některých poválečných typů hudebních struktur ve výše zmíněné Janečkově knize se studie zaměřuje na konkrétní díla a teorie poválečných skladatelů, např. Oliviera Messiaena, Pierre Bouleze, Johna Cage, Iannise Xenakise, Karlheinz Stockhausena a dalších. Společným vymezujícím prvkem díla těchto skladatelů je nutnost aktivního přístupu příjemce k zvukovému hudebnímu uspořádání. Mnohoznačnost podob a působení poválečných hudebních struktur nabízí mnoho poslechových, analytických a významových přístupů. Můžeme tak konstatovat, že posluchač svým aktivním přístupem hudební strukturu přímo dotváří. Studie Petra Zvěřiny Doing it one way and doing it another way je rozpracování problematiky soudržnosti v neteleologicky strukturovaných skladbách, a to na příkladu pozdních děl Mortona Feldmana (např. For Bunita Marcus). V těchto kompozicích můžeme pozorovat specifickou souhru hudebních rozdílů a opakování. Při analýze kompozic Mortona Feldmana zjišťujeme, že neexistuje žádná rozpoznatelná identita hudebních situací - mluvíme o různých hudebních liniích, rychlostech, intenzitě a návratech. Není zde žádný vrchol, jsme stále v situaci, v procesu, v ději (např. Feldmanovo pozdní dílo Intermission 6), můžeme je charakterizovat jako rhizomatické (v návaznosti na termín rhizom Gillese Deleuze).

  • Název v anglickém jazyce

    Unifying principles

  • Popis výsledku anglicky

    The Czech term „scelovací prostředky" refers to „unifying principles" within the musical structure. One of the major tasks of music theory is to identify and clasify these various principles which appear in diverse musical works. The studies collected in this monograph are exploring the possibilities of such effort. Vladimír Tichý's study Unity as the Essential Attribute of the Musical Structure can be considered as thorough summary of different Czech and foreign theoretical approaches towards the musical form, structure and tectonics. Tichý is emphasizing the necessity of systematical examination of the musical structure and he is discussing the conception of Karel Janeček's book Musical Forms. Beside the detailed information about Janeček's theoretical system, the author is reevaluating the theories of Karel Risinger, Jan Kapr or Jaroslav Volek. Tichý is also exploring various concepts of the contemporary music, e.g. open form, moment form, minimal music etc. He is trying to cope with these new possibilities of musical structure and integrate them into existing theoretical systems or indicate new categories for their potential classification. Tomáš Krejča's study Principles of Construction of Musical Composition: The Path to the Musical Structure offers insight into various concepts of understanding the phenomenon of (musical) structure. The author is mainly exploring the ideas of Karel Janeček (Musical Tectonics). Due to the absence of some postwar types of musical structures in the above mentioned Janeček's book, the study is focusing on conrete works and theories of postwar composers, e.g. Olivier Messiaen, Pierre Boulez, John Cage, Iannis Xenakis, Karlheinz Stockhausen etc. The common determinator of the works of these composers is the necessity of the recipient's active approach wards the sounding musical structure. We can even state that rent is structuring musical experience by himself — the openness ambiguity of the postwar musical structures offers multiple possible approaches. Petr Zvěřina's study Doing it One Way and Doing it A ther Way is elaborating the issues of coherence in nonteleological rnsic, namely in Morton Feldman's late works (e.g. For Bunita Marcus In these compositions, we can observe the specific interplay of musical difference and repetition. While analyzing Feldman compositions, we can discover that there is no recognizable identity of musical situations — we speak of diverse musical lines, speeds, intensities and „becomings". There is no climax, we are constantly in the „middle" (we can also idea¬tify these qualities in Feldman's early works, e.g. Intermission 6). it is possible to understand Feldman's late works as „assemblages", we can characterize them as rhizomatic (in reference to DeleuzeGuattarian term rhizome).

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    9788073314422

  • Počet stran knihy

    110

  • Název nakladatele

    Nakladatelství AMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy