Hudební formy Karla Janečka a Igora V. Sposobina (Pokus o malou komparaci)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000023" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební formy Karla Janečka a Igora V. Sposobina (Pokus o malou komparaci)
Popis výsledku v původním jazyce
Studie dokládá, že překladem ruské publikace I.V.Sposobina získal Karel Janeček řadu důležitých podnětů pro svou systematiku hudebních forem. Zejména úvodní část Sposobinova spisu, pojednávající o obecných základech a principech formování hudby, zjevně ovlivnila Janečkovu myšlenku funkčních typů hudby a formotvorného významu jednotlivých složek a stránek hudebního projevu. V Janečkově překladu nalezneme termín scelování, který tvoří jeden z pilířů nauky o hudební tektonice. Princip scelování detailně rozpracoval až v Tektonice (1969), ale už v Hudebních formách (1955) získává tento teorému důležitou úlohu. Významnou anticipaci terminologické výbavy hudební tektoniky obsahuje kapitola o variacích, kde Janeček poprvé použil ve stavebném významu termín hudební blok. Janeček je také autorem nových termínů kombinovaná forma a cyklus cyklů, které se v české moderní hudební teorii i nadále uplatnily.
Název v anglickém jazyce
Musical Forms by Karel Janeček and Igor V. Sposobin (Trying for a small comparison)
Popis výsledku anglicky
The study shows that Karel Janeček acquired many important stimuli for his system of music forms by translating a Russian book by I.V.Sposobin. Especially the initial part of Sposobin´s book dealing with general foundations and principes of music forming obviously influenced Janeček´s idea of functional music types and the importance of particular components of music performance in terms of form. In Janeček´s translation, we can find the term "scelování" (unification) which constitutes one of the pillars for musical tectonics. The principles of unification was discussed in detail only in his work Tectonics (1969), however already in Musical Forms (1955) this theorem had an important role. The section on variations significantly anticipates the terminology for musical tectonics, with Janeček´s using for the first time the term "musical block" in its structural sense. Janeček is also the author of nex terms like "combined form" and "cycle of cycles" which were later used and applied in modern Czech music theory.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus Musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
6/2018
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
38-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—