Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tempo in Fourteenth-Century Music ("ars nova")

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000079" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000079 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.acecs.cz/medren2017/index.php" target="_blank" >http://www.acecs.cz/medren2017/index.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tempo in Fourteenth-Century Music ("ars nova")

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In Middle Ages it was very important to understand division in which the music was written down. According to this it was possible to determinate right tempo for interpretation. Determining of tempo of performed composition by preservation of interrelations arising from different division of higher on lower note values is not as simple as that of the contemporary transcription might at first glance seem. Brevis (it means in contemporary transcription one bar) is considered as one beat. The composition should pulsate on full bars, not only on separate beats in the bar. According to medieval sources (Johannes Verulus, Philippe de Vitry, Marchettus da Padua) we are able to state precisely duration of French brevis in tempus perfectum minimum (Italian divisio ternaria) as 1/72 of minute, i.e. metronome’s value of brevis (one bar in contemporary transcription) = 72 MM. On the basis of exact descriptions of brevis divisions in different temporibus we can easily calculate also other tempo values.

  • Název v anglickém jazyce

    Tempo in Fourteenth-Century Music ("ars nova")

  • Popis výsledku anglicky

    In Middle Ages it was very important to understand division in which the music was written down. According to this it was possible to determinate right tempo for interpretation. Determining of tempo of performed composition by preservation of interrelations arising from different division of higher on lower note values is not as simple as that of the contemporary transcription might at first glance seem. Brevis (it means in contemporary transcription one bar) is considered as one beat. The composition should pulsate on full bars, not only on separate beats in the bar. According to medieval sources (Johannes Verulus, Philippe de Vitry, Marchettus da Padua) we are able to state precisely duration of French brevis in tempus perfectum minimum (Italian divisio ternaria) as 1/72 of minute, i.e. metronome’s value of brevis (one bar in contemporary transcription) = 72 MM. On the basis of exact descriptions of brevis divisions in different temporibus we can easily calculate also other tempo values.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    45th Medieval and Renaissance Music Conference

  • ISBN

    978-80-87773-48-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    2

  • Strana od-do

    108-109

  • Název nakladatele

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    8. 7. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku