Nedokončený „Kontrapunkt“ Karla Janečka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F17%3AN0000093" target="_blank" >RIV/61384984:51110/17:N0000093 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nedokončený „Kontrapunkt“ Karla Janečka
Popis výsledku v původním jazyce
Janečkův nedokončený spis o kontrapunktu, který vznikal v letech 1945 až 1948, obsahuje 150 strojopisných stran. Látka je rozvržena do 68 kapitol a Janeček dokončil první dva díly – Obecnou nauku o kontrapunktu a Vokální kontrapunkt. Z třetího dílu pojednávajícího o instrumentálním kontrapunktu dokončil šest úvodních kapitol. Podle Janečka je přiměřená znalost techniky vokální polyfonie nezbytnou součástí uceleného hudebně teoretického vzdělání. Studiu kontrapunktu by mělo předcházet pochopení základů klasické harmonie. Dle Janečka musí být v kontrapunktu splněny dva základní požadavky – melodická samostatnost hlasů a harmonická ucelenost výsledného vícehlasu. Za hlavní vlastnost „palestrinovské“ melodiky Janeček označil: absenci harmonického obsahu, neperiodičnost a vyloučení sekvencovitého opakování. Z vývojového pohledu Janeček rozeznával slohy osobnostní a historické (reprezentativní). Smyslem nauky o kontrapunktu bylo podle něj seznámení se čtyřmi historicky navazujícími reprezentativními slohy: (1) slohem a capella s vrcholem v Palestrinovi, (2) slohem vyspělého baroka s vrcholem v Bachovi, (3) slohem klasickým a romantickým a (4) slohem moderním.
Název v anglickém jazyce
Unfinshed „Counterpoint“ by Karel Janeček
Popis výsledku anglicky
Janeček’s unfinished textbook of counterpoint was created from 1945 to 1948. The writings are 150 pages and consist of two parts: Common theory of Counterpoint and Vocal Counterpoint. For the third piece on instrumental counterpoint, he completed six introductory chapters. According to Janeček, adequate knowledge of vocal polyphony technique is an indispensable part of a comprehensive musical-theoretical education. The study of counterpoint should be preceded by an understanding of the basics of classical harmony. Counterpoint must meet two basic requirements: melodic autonomy of voices and harmonic integrity of polyphony. The main characteristic of vocal polyphony is the absence of harmonic content, non-periodicity, and the exclusion of sequential repetition. Drawn from historical development Janeček recognized the personal and representative styles. The aim of counterpoint learning was a knowledge of four historical follow-up representative styles: (1) a capella, with a peak in Palestrina, (2) a sophisticated baroque style with a peak in Bach, (3) a classical and romantic style and (4) modern style of 20th century.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MUSICOLOGICA OLOMUCENSIA
ISSN
1212-1193
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017/25
Číslo periodika v rámci svazku
25
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
51-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—