Studentská muzikologická konference 2018
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000126" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000126 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Studentská muzikologická konference 2018
Popis výsledku v původním jazyce
Indická klasická hudba disponuje velmi propracovaným systémem, který v rámci melodických struktur (rāga) staví do vzájemné souvislosti mikrointervalové nuance (śruti) a jejich emocionální odezvu (rāsa). O této problematice panuje v našich končinách řada dezinformací (např. o dělení oktávy na 22 stejných (!) dílů śruti, či dokonce, že indická hudba pracuje se čtvrt-tóny). Tyto principy měly analogii i v evropské hudbě, kde se již od dob Antiky cíleně pracovalo s psychologickými a často dokonce s hudebně-terapeutickými aspekty jednotlivých modů. Až do zavedení rovnoměrné temperatury v 18. stol. tak jednotlivé tóniny disponovaly odlišnou mikrointervalovou skladbou a měly tudíž rozdílný charakter. Příspěvek se zabývá principy mikrointervalové práce v indických rágách, systémem ladění, které má přímou souvislost s evropským pojmem „přirozené ladění“ (konkrétněji tzv. „five-limit just intonation system“), jehož kořeny sahají až do antického Řecka a v neposlední řadě srovnáním s evropským pojetím mikrotonality, známého u nás především z kompozic Aloise Háby. Referát souvisí s právě probíhajícím výzkumem psychologického vlivu konkrétních mikrointervalových struktur na současného posluchače. In: Masarykova univerzita, Brno; 14. listopadu 2018
Název v anglickém jazyce
Principles of pure intonation in microtonal structures of Indian classical music and correspondence with micro-intervalic work in European music
Popis výsledku anglicky
The classical music of northern India has a highly sophisticated system of modal melodic structures and forms (rāga). A significant role in this is played by subtle nuances in the tuning of the individual ragas; what at first glance appears to be the same mode has different intervallic proportions in each raga, and these depend on the emotional quality of the raga in question (“rāsa”). There are analogies to these principles in old European music, where from the days of Classical antiquity deliberate use had been made of the psychological and often even musical therapeutic aspects of the individual modes. Under the influence of equal-tempered tuning, these nuances have largely been forgotten not only in Europe, but also in India itself – there primarily thanks to the growing popularity of the tempered harmonium. In this part of the world, there are a number of misconceptions about shruti or Indian microtonal intervals (e.g. the idea that the octave is divided into 22 equal (!) parts, or even the myth that Indian music employs quarter tones).The paper deals with the principles of the use of microtonal intervals in northern Indian ragas and the methods of deriving the ratios between the individual degrees of the given mode. These calculations are directly related to systems of natural tuning of Western music (specifically “five-limit just intonation”). For every raga, however, the tuning system is a bit different, depending not only on the particular mode, but also on the placement of the dominant tones of the raga (the “vādī” and the “samvādī”). In: Masarykova univerzita, Brno; 14. November 2018
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů