Barokní taneční formy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000135" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000135 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Barokní taneční formy
Popis výsledku v původním jazyce
Barokní taneční formy představují zajímavé téma z pohledu teorie i praxe provozování hudby a tance 17. a 18. století. V první části autorka osvětluje současný stav vědomostí o tzv. la belle danse (též la danse noble), tj. tanečním stylu, který byl vyvinut tanečními mistry francouzského krále Ludvíka XIV. v Královské akademii tance. Druhá část zkoumá postupně patnáct nejvýraznějších tanečních forem od allemandy po sarabandu. Každá z forem je popsána v samostatné kapitole co do stručné historie vývoje, hudebních charakteristik, tempa a příslušných afektů. U každého tanečního typu je analýza vybrané konkrétní choreografie dochované v grafickém zápisu Beauchamp-Feuilletovou notací podle metody popsané v prvním díle. Kromě obvyklých příloh knihu uzavírá přehled všech zatím objevených tanců jednoho typu s příslušným označením podle katalogů F. Lancelotové a M. E. Littleové a C. Marshové, což je metoda užívaná u hudebních skladeb, kterou jmenované badatelky úspěšně aplikovaly na choreografické prameny v Beauchamp-Feuilletově notaci. Nově je přílohou publikace DVD.
Název v anglickém jazyce
Baroque Dance Forms
Popis výsledku anglicky
Baroque dance forms are a very attractive field of interest from the point of view of both theory and practice. This book summarizes in the Part I the recent advances in the field of our knowledge of the so-called la belle danse or la danse noble, the style of dance developed by the French dance masters of the king Louis XIV at the Royal Academy of Dance, founded in Paris in 1661. It deals with the basic movement characteristics and the rules of execution of the steps, the visual form of this style (Chapters 1 and 2). Chapter 3 describes the origin, basic principles, function and significance of the Beauchamp-Feuillet notation and how the dances notated by this system were spread through whole Europe. The vision of the new dance culture, which would be able to represent the Court of the Sun King, was led both by the dance master Pierre Beauchamp and the first musician of the Kingdom Jean Baptiste Lully, himself being a passionate dancer. Lullian dance music was connected with most of the ballroom and theatre dance repertory deep into the 18th century. Chapter 4 deals with the theme of the rhythmic movements theory described by Marin Mersenne, with the question of arsis and thesis in music and dance of the Baroque era; further it is devoted to the problem of the Baroque affects and tempo of the Baroque dance forms. Part II of the book investigates fifteen dance forms from allemande to sarabande. Every dance type is described in an individual chapter from the point of view of it´s brief history, musical characteristics, tempo and affects. Further, concrete dances of the type in Beauchamp-Feuillet notation are analysed by the method described in Part I. The book is concluded by a list of all dances of the given type as preserved in Beauchamp-Feuillet notation, according to the catalogues of Francine Lancelot and Meredith E. Little and Carol Marsh. The book is complemented with a DVD with audio- and video-examples.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7331-451-4
Počet stran knihy
246
Název nakladatele
Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—