Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Percepční hodnocení vlastností pěveckého provedení koloraturní árie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F19%3AN0000062" target="_blank" >RIV/61384984:51110/19:N0000062 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/141570/1_MusicologicaBrunensia_54-2019-1_15.pdf?sequence=1" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/141570/1_MusicologicaBrunensia_54-2019-1_15.pdf?sequence=1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2019-1-13" target="_blank" >10.5817/MB2019-1-13</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Percepční hodnocení vlastností pěveckého provedení koloraturní árie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předkládaná studie představuje výsledky řízeného poslechového hodnocení dvou částí árie „Non mi dir“ od W. A. Mozarta z opery Don Giovanni. Výběr árie byl inspirovaný vysokou technickou náročností role obsahující jak dramatické pasáže, tak části obsahující těžké koloraturní party. Výzkum se tak z těchto důvodů samostatně zamířil jak na hodnocení pomalejší části (označováno jako rondo), tak i na hodnocení koloraturní části nahrávek uvedené árie. Jako podklad poslechových testů byly užity nahrávky 17 interpretek (datované již od roku 1907). Hodnocení se zúčastnilo 20 respondentů (5 vysokoškolských pedagogů zpěvu, 7 ostatních pedagogů, 2 dirigenti, 5 amatérských zpěváků a jeden student zvukové tvorby). V obou testech se byly hodnoceny vlastnosti: míra světlých a tmavých složek, mohutnost hlasu a přiměřenost vibrata, v části rondo pak byla hodnocena vhodnost hlasu z dramatického hlediska a u koloratury též hudební provedení, pohyblivost hlasu a kvalita vokalizace. U obou testů bylo též sbíráno slovní hodnocení záznamů respondenty. Výsledky ukazují relativně nízkou shodu profesních skupin při hodnocení ronda a podstatně vyšší shodu při hodnocení koloratury. Dle vzájemných vazeb hodnocení jednotlivých vlastností bylo možné skupinu hodnotitelů rozdělit do dvou základních skupin: preferující hodnocení tmavých složek a mohutnosti, které dominovalo v pomalejší části a skupinu propojující hodnocení vhodnosti hlasu, resp. provedení s přiměřeností vibrata, které významně souviselo i s pohyblivostí u hodnocení koloratury. Ukazuje se, že tmavé a světlé složky netvoří protipóly jedné percepční dimenze, ale jejich hodnocení závisí i na kontextu.

  • Název v anglickém jazyce

    Perceptual Evaluation of Singing Performance of the Coloratura Aria

  • Popis výsledku anglicky

    The study presents the results of a controlled auditory evaluation of two parts of a W. A. Mo-zart Non mi dir aria from Don Giovanni. The aria was selected based on a higher technical dif-ficulty of the role which includes both dramatic and difficult coloratura sections. The research has therefore focused on individually evaluating the recordings of the slower and coloratura excerpts of the aria (referred to as rondo and coloratura). Recordings of 17 performers (dated from 1907) were used in the listening tests. Twenty respondents participated in the evaluation (5 university singing pedagogues, 7 other pedagogues, 5 amateur singers and one student of sound production). The properties of extent of bright and dark components, voluminosity of voice and vibrato adequacy were assessed in the tests. Dramatic aspects of suitability of the voice were evaluated in the rondo excerpt and musical rendition, flexibility of the voice and vowel quality were evaluated in the coloratura part. Verbal descriptions of the recordings by the respondents were also collected. The results show a relatively low agreement of the pro-fessional groups on evaluations in the rondo section and a considerably higher agreement in the evaluation of coloratura. It was also possible to divide the respondents in two basic groups according to the relationships of the assessments: a group with preference in evaluating dark components and voluminosity (which were dominant in the slower part), and a group associat-ing evaluated suitability of the voice with vibrato adequacy. Adequate vibrato was also found as significantly associated with flexibility of the voice in coloratura. The study also shows dark and bright components are not polar opposites of one perceptual dimension and their evaluation is context dependent.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    187Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

    2336-436X

  • Svazek periodika

    54

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    36

  • Strana od-do

    187-222

  • Kód UT WoS článku

    000492833700013

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85074270947