Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hloubka a otevřenost: Principy a paralely Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F22%3AN0000113" target="_blank" >RIV/61384984:51110/22:N0000113 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hloubka a otevřenost: Principy a paralely Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Performativní přednáška. Jaký vliv mají principy Divadelní biomechaniky dle V. E. Mejercholda a Analýza pohybu J. Lecoqa na výrazový pohyb a divadelní práci v profesionálním živém umění (teorie, pedagogika, divadlo)? Kvalitativní komparativně deskriptivní evaluační výzkum je zde nástrojem ke kontextuálnímu porozumění obou tréninkových, přesněji průpravných a podpůrných přístupů. Oba výukové systémy, ačkoli je od svých počátků dělí desítky let, vzešly z potřeby reagovat na psychologické, verbalizované, „kašírované“ herectví. Iniciátor Divadelní biomechaniky Vsevolod E. Mejerchold tvořil v době, která herectví vnímala jako sestup do emočních hlubin, či dokonce zpochybňovala význam herce na jevišti. Jacques Lecoq vstoupil do éry obrozující tělesný potenciál herce. Oba divadelní inovátoři shodně usilovali o herce živého, disponibilně komunikativního a schopného precizního fyzického projevu. Výzkumný akcent byl položen na procesuálnost, sebezkušenost a predikci, že oba průpravné divadelní systémy mohou za určitých okolností přispět ke stavu „poetického těla“. Performativní přednáška nabízí pohled na analogie obou systémů od přípravné fáze až po divadelní činnost, naznačuje vztah systému cvičení a jevištního uplatnění, pedagogiky a praxe. Participativní část se zaměřuje na pohybové sekvence, na nichž je prakticky demonstrována základní terminologie, zejména pak principy Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu. Konference - Teritoria umění 2022, 11. 11. 2022, Odborná konference doktorandů a doktorandek uměleckých oborů

  • Název v anglickém jazyce

    Depth and Openness: Principles and Parallels of Theatre Biomechanics and Movement Analysis

  • Popis výsledku anglicky

    Performance lecture. What influence of the principles of Theatrical Biomechanics by V. E. Mejerchold and Movement Analysis by J. Lecoq have on expressive movement and theatrical work in professional live art? Qualitative comparative descriptive evaluation research is a tool for contextual understanding of both training systems. These teaching systems, although separated by decades from their beginnings, arose out of a need to respond to psychological, verbalized, "sheathed" acting. The initiator of Theatre Biomechanics, Vsevolod E. Mejerchold, created at a time when acting was perceived as a descent into emotional depths, or even questioned the importance of the actor on stage. Jacques Lecoq entered an era reviving the physical potential of the actor. Both theatre innovators were equally striving for an actor who was lively, readily communicative and capable of precise physical expression. The research emphasis was placed on process, self-experience and the prediction that both preparatory theatre systems can under certain circumstances contribute to the state of the "poetic body". The performative lecture offers a view of the analogies of both systems from the preparatory phase to theatrical activity, indicates the relationship between the exercise system and stage application, pedagogy and practice. The participative part focuses on movement sequences, on which the basic terminology is practically demonstrated, especially the principles of Theatre Biomechanics and Movement Analysis.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů