Hloubka a otevřenost: Principy a paralely Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F22%3AN0000113" target="_blank" >RIV/61384984:51110/22:N0000113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hloubka a otevřenost: Principy a paralely Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu
Popis výsledku v původním jazyce
Performativní přednáška. Jaký vliv mají principy Divadelní biomechaniky dle V. E. Mejercholda a Analýza pohybu J. Lecoqa na výrazový pohyb a divadelní práci v profesionálním živém umění (teorie, pedagogika, divadlo)? Kvalitativní komparativně deskriptivní evaluační výzkum je zde nástrojem ke kontextuálnímu porozumění obou tréninkových, přesněji průpravných a podpůrných přístupů. Oba výukové systémy, ačkoli je od svých počátků dělí desítky let, vzešly z potřeby reagovat na psychologické, verbalizované, „kašírované“ herectví. Iniciátor Divadelní biomechaniky Vsevolod E. Mejerchold tvořil v době, která herectví vnímala jako sestup do emočních hlubin, či dokonce zpochybňovala význam herce na jevišti. Jacques Lecoq vstoupil do éry obrozující tělesný potenciál herce. Oba divadelní inovátoři shodně usilovali o herce živého, disponibilně komunikativního a schopného precizního fyzického projevu. Výzkumný akcent byl položen na procesuálnost, sebezkušenost a predikci, že oba průpravné divadelní systémy mohou za určitých okolností přispět ke stavu „poetického těla“. Performativní přednáška nabízí pohled na analogie obou systémů od přípravné fáze až po divadelní činnost, naznačuje vztah systému cvičení a jevištního uplatnění, pedagogiky a praxe. Participativní část se zaměřuje na pohybové sekvence, na nichž je prakticky demonstrována základní terminologie, zejména pak principy Divadelní biomechaniky a Analýzy pohybu. Konference - Teritoria umění 2022, 11. 11. 2022, Odborná konference doktorandů a doktorandek uměleckých oborů
Název v anglickém jazyce
Depth and Openness: Principles and Parallels of Theatre Biomechanics and Movement Analysis
Popis výsledku anglicky
Performance lecture. What influence of the principles of Theatrical Biomechanics by V. E. Mejerchold and Movement Analysis by J. Lecoq have on expressive movement and theatrical work in professional live art? Qualitative comparative descriptive evaluation research is a tool for contextual understanding of both training systems. These teaching systems, although separated by decades from their beginnings, arose out of a need to respond to psychological, verbalized, "sheathed" acting. The initiator of Theatre Biomechanics, Vsevolod E. Mejerchold, created at a time when acting was perceived as a descent into emotional depths, or even questioned the importance of the actor on stage. Jacques Lecoq entered an era reviving the physical potential of the actor. Both theatre innovators were equally striving for an actor who was lively, readily communicative and capable of precise physical expression. The research emphasis was placed on process, self-experience and the prediction that both preparatory theatre systems can under certain circumstances contribute to the state of the "poetic body". The performative lecture offers a view of the analogies of both systems from the preparatory phase to theatrical activity, indicates the relationship between the exercise system and stage application, pedagogy and practice. The participative part focuses on movement sequences, on which the basic terminology is practically demonstrated, especially the principles of Theatre Biomechanics and Movement Analysis.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů