Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tělo, hercův nástroj

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000020" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78986" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78986</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2023-2-8" target="_blank" >10.5817/TY2023-2-8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tělo, hercův nástroj

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zamýšlí nad průsečíky dvou systémů herecké průpravy 20. století. Komparace novátorských postupů Vsevoloda Emiljeviče Mejercholda a systematického metodického přístupu k divadelní pedagogice Jacquese Lecoqa poukazuje na styčné body tréninkových schémat. Ačkoli oba průkopníky od sebe dělila vzdálenost, období praxe i odlišné životní zázemí, snažili se oba vyvinout novou gramatiku pohybu, efektivní koncept pro jevištní práci, ve kterém se herec, který mistrně ovládá své tělo, stane nejvýraznějším komponentem divadelního představení. Výzkumné šetření Divadelní biomechaniky V. E. Mejercholda a Analýzy pohybu dle J. Lecoqa se metodologicky opíralo o postupy kvalitativní komparativně-deskriptivní evaluace a PBR (Practise Based Research).

  • Název v anglickém jazyce

    The body, the actor's instrument

  • Popis výsledku anglicky

    The study considers the intersections of two systems of 20th century acting training – Vsevolod Meyerhold’s innovative methods and Jacques Lecoq’s systematic methodical approach to theatre pedagogy. The article hihglights the points of contact between the two training schemes. Although the two pioneers were separated by distance, periods of practice, and different backgrounds, they both sought to develop a new grammar of movement, an effective concept for stage work in which an actor, who masterfully controls the body, becomes the most expressive component of a theatrical performance. The research of Meyerhold’s Theatrical Biomechanics and Lecoq’s Movement Analysis was methodologically based on the procedures of qualitative comparative-descriptive evaluation and Practice Based Research. © 2023 Masaryk University, Faculty of Arts. All rights reserved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theatralia

  • ISSN

    1803-845X

  • e-ISSN

    2336-4548

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    117-136

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85182664110