Cesta neutrální masky ve výuce nonverbálního divadla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F22%3AN0000177" target="_blank" >RIV/61384984:51110/22:N0000177 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ziva-hudba.info/cesta-neutralni-masky-ve-vyuce-nonverbalniho-divadla/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/cesta-neutralni-masky-ve-vyuce-nonverbalniho-divadla/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cesta neutrální masky ve výuce nonverbálního divadla
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládané studii se pozornost upíná k elementární cestě neutrální masky dle metody Jacquese Lecoqa. Kvalitativní analyticko-komparativní design výzkumného šetření hledá paralely průpravného cvičení ve vztahu ke starověké filozofii, antropologii a teatrologii a cílí na rozvíjení potenciálu neutrální masky v uměleckém vzdělávání zaměřeným na divadlo. Důraz je kladen na longitudinální proces, jenž se opírá o tři pilíře: vlastní zkušenost – teoretické poznatky – pedagogická praxe. Výchozím impulsem je právě paradox, že motivace či motor pro cvičení s neutrální maskou nikdy nesouvisí s konkrétním charakterem, ale vždy vychází z realistické situace či prostředí. Pozornost je proto věnována klíčovým fázím elementární cesty, imaginované poutě přírodní scenérií. Do popředí se tímto dostávají pojmy jako stav přítomnosti, dynamika, ztělesnění prostoru, univerzální poetické uvědomění, dramatický moment, hierarchie, peripetie, gradace napětí, katarze. Elementární cesta neutrální masky se v kontextu interdisciplinárních úvah rozvíjí do dalších rozměrů a z určitého pohledu se stává esencí nonverbálního divadla.
Název v anglickém jazyce
The Journey of the Neutral Mask in Teaching Nonverbal Theatre
Popis výsledku anglicky
This interdisciplinary study looks at the phenomenon of the neutral mask and its essential preparatory exercises in the teaching of physical acting. The qualitative design of the research aims at a descriptive-comparative analysis with a focus on the empirical investigation and evaluation of the methodology for teaching the neutral mask in the field of theatre education. The study offers associative parallels to mythology, ancient philosophy and theatre for basic exercises emphasizing technical and creative training. The neutral mask is an artefact that combines ritual origin and a reference to the theatrical environment. It is an object that transcends disciplines and thus any definition, as it is by its nature an elusive visual mediator of contact with oneself and the surrounding world. The goal of the study is to answer questions related to the effectiveness of teaching physical acting and the sustainability of the curriculum in terms of the long-term impact of the technique as an acting tool. The initial impulses to the study are most often paradoxes generated by a neutral mask, for example the motivation for exercising with it is usually not related to a specific character but always stems from a realistic situation or environment or a common activity. Attention is therefore paid to the key principles common to exercises focused on the meaning-making of movement and the economisation of nonverbal expression. Concepts such as stage presence, universal poetic awareness, tension, isolation, pushing and pulling forces, dynamics and mimo dynamics, embodiment and identification are communicated here. It is assumed that working with a theatrical, especially with a neutral mask, fundamentally affects the quality of the systematic training of a professional artist. From a certain point of view, the neutral mask has the potential to become part of theatre training, the essence of physical theatre.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
13
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
44-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—