Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cesta neutrální masky ve výuce nonverbálního divadla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F22%3AN0000177" target="_blank" >RIV/61384984:51110/22:N0000177 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ziva-hudba.info/cesta-neutralni-masky-ve-vyuce-nonverbalniho-divadla/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/cesta-neutralni-masky-ve-vyuce-nonverbalniho-divadla/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Cesta neutrální masky ve výuce nonverbálního divadla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V předkládané studii se pozornost upíná k elementární cestě neutrální masky dle metody Jacquese Lecoqa. Kvalitativní analyticko-komparativní design výzkumného šetření hledá paralely průpravného cvičení ve vztahu ke starověké filozofii, antropologii a teatrologii a cílí na rozvíjení potenciálu neutrální masky v uměleckém vzdělávání zaměřeným na divadlo. Důraz je kladen na longitudinální proces, jenž se opírá o tři pilíře: vlastní zkušenost – teoretické poznatky – pedagogická praxe. Výchozím impulsem je právě paradox, že motivace či motor pro cvičení s neutrální maskou nikdy nesouvisí s konkrétním charakterem, ale vždy vychází z realistické situace či prostředí. Pozornost je proto věnována klíčovým fázím elementární cesty, imaginované poutě přírodní scenérií. Do popředí se tímto dostávají pojmy jako stav přítomnosti, dynamika, ztělesnění prostoru, univerzální poetické uvědomění, dramatický moment, hierarchie, peripetie, gradace napětí, katarze. Elementární cesta neutrální masky se v kontextu interdisciplinárních úvah rozvíjí do dalších rozměrů a z určitého pohledu se stává esencí nonverbálního divadla.

  • Název v anglickém jazyce

    The Journey of the Neutral Mask in Teaching Nonverbal Theatre

  • Popis výsledku anglicky

    This interdisciplinary study looks at the phenomenon of the neutral mask and its essential preparatory exercises in the teaching of physical acting. The qualitative design of the research aims at a descriptive-comparative analysis with a focus on the empirical investigation and evaluation of the methodology for teaching the neutral mask in the field of theatre education. The study offers associative parallels to mythology, ancient philosophy and theatre for basic exercises emphasizing technical and creative training. The neutral mask is an artefact that combines ritual origin and a reference to the theatrical environment. It is an object that transcends disciplines and thus any definition, as it is by its nature an elusive visual mediator of contact with oneself and the surrounding world. The goal of the study is to answer questions related to the effectiveness of teaching physical acting and the sustainability of the curriculum in terms of the long-term impact of the technique as an acting tool. The initial impulses to the study are most often paradoxes generated by a neutral mask, for example the motivation for exercising with it is usually not related to a specific character but always stems from a realistic situation or environment or a common activity. Attention is therefore paid to the key principles common to exercises focused on the meaning-making of movement and the economisation of nonverbal expression. Concepts such as stage presence, universal poetic awareness, tension, isolation, pushing and pulling forces, dynamics and mimo dynamics, embodiment and identification are communicated here. It is assumed that working with a theatrical, especially with a neutral mask, fundamentally affects the quality of the systematic training of a professional artist. From a certain point of view, the neutral mask has the potential to become part of theatre training, the essence of physical theatre.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    13

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    44-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus